פניני החכמה: פסיכולוגיה יהודית ומדע

 
מהי פסיכולוגיה יהודית? מי הם מומחי הנפש באמת?  מדוע הקבלה היא השורש לכל החכמות? מדוע תפיסת האדם מונחת בהווה? מדוע חכמי הקבלה לא מפרגנים למדענים ומגלים סודות? אז מהי הקבלה?
 
נושא הפסיכולוגיה מאוד חשוב, עוסק בנפש.
 
הרבה ספרים נכתבו, הרבה הוגי דעות בעניין.
 
הרבה שיטות ועוד.
 
לא נפרט את העניין לפרטי פרטים נסביר רק את הרעיון.
 
יש כלל בשכל הישר, שהכל נפטר בשורש, לכן כשאנו רוצים לבדוק דבר כלשהו, אנו הולכים למשוואה שלו.
אני רוצה לבדוק יחסים בגרעין האטום, אני אגש לנוסחה ואפטור את העניין על פי הנוסחה.
 
אני רוצה לפתור בעיה במתמטיקה, אגש לנוסחה. רוצה לפטור בעיה בבניין אגש למהנדס או לארכיטקט או לקבלן, תלוי בגודל הבעיה.
רוצה לפטור בעיית בריאות למי אפנה? לרופא , לא בטוח… עדיף לטבע. וכן האלה..
 
 
אם אני רוצה לפתור בעיה בנפש? למי אגש? 
 
הנפש היא השורש להכל. 
כמו שאומרים בניו אייג,  הכל עניין של "תפיסת המציאות"  "Perception"  אין משהו אחר..
{האמת שהם לא צודקים לגמרי, כי יש את הבורא, שהוא אמוני ומעבר לתפיסה שלנו, אבל זה לא נושא המאמר}
 
המדע חוקר את החומר כדי לגלות על משמעות החיים, אבל בעצם החומר, המציאות, החלל הם דווקא הנביעה מהנפש ולא השורש לנפש.
 
"האדם הוא פנימיות העולמות"
 
לכן אם אני רוצה לחקור ולתקן את הנפש, האם אלך לסנדלר? או שאלך למי שמומחה בנפש?
 
מי הם מומחי הנפש?
 
חכמי הקבלה. 
  
 
אומר בעל הסולם בתורת הקבלה ומהותה בפרי חכם:
.

מהות חכמת האמת

"ועם זה מובן, אשר כמו שהתגלות מין החי בעולם הזה וסדרי קיומו, היא חכמה נפלאה, כן התגלות השפע האלקי בעולם, הן מציאות המדרגות, והן דרכי פעולותיה, עושים ביחד חכמה נפלאה, הפלא ופלא, הרבה יותר לאין ערוך על חכמת הפיזיקה. משום שחכמת הפיזיקה, היא רק ידיעה מהסדרים שבמין פרטי, המצוי בעולם פרטי, והיא מיוחדת רק לאותו הנושא שלה בלבד, ואין שום חכמה אחרת נכללת בה.

מה שאין כן בחכמת האמת, עקב היותה ידיעה כללית מכללות הדצח"ם הנמצאים בכל העולמות, ובכל מקריהם וסדריהם, כאשר נכללו במחשבת הבורא ית', דהיינו, בנושאים התכליתיים, אשר משום זה, כל החכמות שבעולם מקטנם עד גדלם, נכללים בה, באופן הפלא ופלא, על היותה משוה כל מיני החכמות השונות זו מזו, ורחוקות זו מזו, כרחוק מזרח ממערב, משוה אותם בסדר השוה לכל, כלומר, עד שסדרי כל חכמה מחוייבים לבוא בדרכים שלה, למשל, חכמת הפיזיקה מסודרת ממש על פי סדר העולמות והספירות, וכן חכמת האסטרונומיה מסודרת על פי אותו הסדר, וכן חכמת המוזיקה וכו' וכו', באופן שבה אנו מוצאים אשר כל החכמות מסתדרות ובאות על פי קשר אחד ויחס אחד, וכולן דומות אליה כיחס הבן אל מולידו, אשר משום זה, מותנים זה מזה, כלומר, שחכמת האמת, מותנה מכל החכמות, וכן כל החכמות מותנים ממנה, ומשום זה אין אנו מוצאים מקובל אמתי, שלא יהיה לו ידיעה מקפת בכל חכמות העולם כידוע, עקב היותם רוכשים אותם, מתוך חכמת האמת גופה משום שהמה כלולים בה." עד כאן לשונו.

חכמת הקבלה היא השורש לכל החכמות.
הכלל הגבוה ביותר, רואים אפילו האטום כפוף לחוקי הקבלה – ימין שמאל ואמצע (פרוטון אלקטרון וניוטרון) וכן על דרך זה.
 
 
 
 
פסיכולוגיה יהודית.
 
אנו רואים שהפסיכולוגיה מתעסקת בעבר הרבה. לפתור בעיות דרך תיקון העבר, אחזור לעבר אתמודד ואתקן את המצב.
 
חח האמת, שזה אפילו מצחיק.
 
ואסביר, עצם התפיסה הפסיכולוגית נובעת מתוך תבנית מחשבה או הגיון מסוים.
אפילו אריסטו היה רק סטטיסט.
"אין חדש תחת השמש" , אף אחד לא מגלה משו חדש בגשמיות, מגלים את מה שקיים ממילא.
הן בקליפות והן בשאר הדברים. כמו כן בגשמיות יש עניין של צרופים לא נכונים.
 
 
לעניננו, אם נפשוט לרגע את צורת הפעולה של הפסיכולוגים וננסה להסתכל על זה מלמעלה מה הם בעצם אומרים?
 
על פי חכמת הקבלה לעניות דעתי-
 
העבר זה יהיה כמו בחינת השמאל.
 
ההווה יהיה בחינת האמצע.
 
העתיד יהיה בחינת ימין.
 
 
מה הם אומרים מעבר למילים?
 
 
תתקן את הבעיה דרך השמאל, דרך הפרטים, דרך המקרה..
 
 
ביהדות אנחנו אומרים תתקן את העבר דרך העתיד, תתעסק בטוב ממילא הרע יתוקן.
 
וזה לא סתם, כל תיקון הרצון לקבל הוא דרך הרצון להשפיע, דרך הכלל. אני לא יכול ישירות לתקן את העבר, אני יכול אפילו לגרום ליותר נזק לעיתים.
 
אלא הרצון לקבל מתוקן בהתכללות דרך הרצון להשפיע.
 
לכן זה השורש לפסיכולוגיה היהודית, שאני לא מתעסק בעבר בפני עצמו, אלא בעתיד, וכדרך אגב העבר ממילא יתוקן.
 
אם אלך לעבר זה כאילו שאני מתעסק בתיקון הרצון לקבל וזה בלתי אפשרי לתקן אותו ישירות, לפחות לרוב העולם וברוב המצבים.
 
כמובן הגשמיות היא רק סימן, אבל שחודרים לדברים נפשיים זה סימן משמעותי.
ויש להוסיף שהעבר הגשמי הוא אשליה ורק סימן לרצון לקבל, ש