1
/
83
חכמת הקבלה
ברכת שלום: וישב - מקץ
קבלה
חסידות
חג החנוכה ונס פך השמן
נס חנוכה
חנוכה
חג הגאולה- יט בכסלו
קבלה - חכמת הקבלה #קבלה #חכמת #הקבלה #חסידות | 📌 הירשמו לערוץ בקליק והפעילו את הפעמון 🔔 לקבלת עדכונים | שיעורים | ושידורים חיים | הצטרפו לטלגרם לעדכונים נבחרים ותוכן יחודי: http://telkb.net | אתר הבית: https://kabbalah.pw | פייסבוק: https://bit.ly/3JVlHvk
הצטרפו כחברי מועדון לתמוך בהפצת התכנים וקבלת הטבות:
https://bit.ly/3MH1YE2
לכל הערוצים:
https://linktr.ee/kab10
בעל התניא
יט כסלו התוועדות
יט כסלו
יט כסלו חג הגאולה
חג הגאולה
חג הגאולה - יט כסלו
יט בכסלו
קבלה
בעל שם טוב - פרשת ויצא: וישלח
קבלה - חכמת הקבלה #קבלה #חכמת #הקבלה #חסידות | 📌 הירשמו לערוץ בקליק והפעילו את הפעמון 🔔 לקבלת עדכונים | שיעורים | ושידורים חיים | הצטרפו לטלגרם לעדכונים נבחרים ותוכן יחודי: http://telkb.net | אתר הבית: https://kabbalah.pw | פייסבוק: https://bit.ly/3JVlHvk
הצטרפו כחברי מועדון לתמוך בהפצת התכנים וקבלת הטבות:
https://bit.ly/3MH1YE2
לכל הערוצים:
https://linktr.ee/kab10
פתיחה לחכמת הקבלה אות ג
בשיעור קבלה זה מוצגת סקירה מעמיקה על יסודות חכמת הקבלה, עם דגש על מושג 'הרצון לקבל', התהליך הרוחני של השתלשלות העולמות, וההתפתחות הפנימית של הנברא. נדונים התהליך שבו הרצון לקבל נתגשם בצורתו הסופית בעולם הזה, המשמעות של ההשתלשלות ממחשבת הבריאה ועד לעולם העשייה, וחשיבות ההבחנה בין הרצון לקבל לעצמו לבין הרצון לקבל על מנת להשפיע. השיעור מדגים כיצד התורה והמצוות הן כלים לפיתוח ותיקון הרצון לקבל הרוחני, וכיצד העבודה הרוחנית מלווה בתהליך הדרגתי של מודעות, השתוקקות והתגברות על הרצון לקבל הפנימי. כמו כן, מוצגים מושגים מרכזיים כמו 'השתוות הצורה', 'צמצום', , וחשיבות ההבנה שהעולם הגשמי הוא רק לבוש ותודעה של הרצון לקבל, וכיצד התהליך הרוחני מבוסס על טיפוס במדרגות ממעלה למטה למטה וממטה למעלה. בנוסף, מובאות דוגמאות ומשלים שממחישים את הקושי והחשיבות של העבודה הפנימית, כמו המשל על הלוח השחור והגיר, וההשוואה לרצון לקבל בצעצועים לילדים. ההסבר משלב גם התייחסות לפן המדעי והרוחני, כולל דיון על אנרגיה, כוחות טבע, ותפקיד רובוטים וטכנולוגיה בעולם המודרני. לבסוף, השיעור מדגיש את הצורך בהמשך הלימוד וההעמקה, ומזמין להתמדה ולפיתוח רצון לקבל אמיתי לשם שמיים.
נקודות מרכזיות
הרצון לקבל מתגלה בצורתו הסופית בעולם הזה, אך בהיקפים קטנים יחסית לרוחניות העליונה.
יש הבדל מהותי בין הרצון לקבל לעצמו לבין הרצון לקבל על מנת להשפיע, והעבודה הרוחנית היא המעבר ביניהם.
העולם הגשמי הוא תודעה של נפרדות, של רצון לקבל מנותק מהאור, אך הוא גם חומר גלם לעבודה רוחנית.
השתלשלות העולמות – אינסוף, אצילות, בריאה, יצירה, ועשייה – היא המסגרת שבה הרצון לקבל מתפתח ומתגשם.
התורה והמצוות הן כלי עבודה לפיתוח ותיקון הרצון לקבל, לא רק לקבלת שכר גשמי או רוחני.
השתוות הצורה בין הרצון לקבל לאור היא תנאי הכרחי לקבלת התענוג האמיתי.
יש להבחין בין קבלה פסיבית (חכמה) לקבלת אור לבין הרצון להשפיע (בינה) , ז"א , חסדים בהארת חכמה, והרצון לקבל במלואו (מלכות).
העבודה הרוחנית היא תהליך הדרגתי שמתחיל מצעצועים קטנים ומתקדם למדרגות גבוהות יותר של הבנה והשתוות הצורה.
תובנות מרכזיות עם ניתוח מעמיק
🌟 הרצון לקבל בעולם הגשמי הוא בצורתו הסופית, אך מוגבל בהיקפו והשגתו: הרצון לקבל בעולם הזה מתגלה בצורה מוחלטת ונפרדת מהאור, אך מדובר ברצון קטן ודל יחסית לעולמות הרוחניים. זה דומה לילד קטן המשחק בצעצועים – הרצון לקבל קיים במלואו אך מתמקד בדברים קטנים, חומריים ופשוטים. עיקר העבודה הוא להפוך את הרצון הזה, להעלות אותו למודעות רוחנית, ולפתח אותו כך שיהיה כלי לקבלת אור אלוקי.
🔄 השתלשלות העולמות כבסיס להבנת המציאות וההתפתחות הרוחנית: הרצון לקבל חייב לעבור השתלשלות דרך ארבעת העולמות – אצילות, בריאה, יצירה ועשייה – כדי להגיע לתכונתו הסופית. כל עולם מייצג שלב בפיתוח המודעות והרצון, כאשר עולם העשייה הוא המקום שבו הרצון לקבל כבר נתגשם בצורתו המוחלטת אך בהתחלה עדיין מנותק מהאור. ההבנה הזו מאפשרת לראות שהרוחניות והגשמיות הן חלק מאותו תהליך, כאשר תהליך העלייה הוא חזרה ומימוש הרצון לקבל בצורה מתוקנת.
📜 התורה והמצוות ככלי לפיתוח ותיקון הרצון לקבל: התורה והמצוות הן לא רק מערכת חוקים חיצוניים, אלא כלי רוחני שמפתח את הרצון לקבל הרוחני. כאשר האדם מקיים מצוות מתוך כוונה לקבל שכר גשמי או רוחני בלבד, הוא נשאר במדרגות נמוכות של הרצון לקבל. העבודה האמיתית היא לקיים את התורה והמצוות מתוך מגמה של תיקון הרצון לקבל, כלומר מתוך רצון לשנות את טבעו לקבל על מנת להשפיע.
🔥 ההבחנה בין קבלה פסיבית לרצון להשפיע כבסיס להתפתחות רוחנית: החכמה מייצגת את הקבלה הפסיבית שבה הכלי מקבל אור בלי מודעות או בחירה, בעוד שבינה היא הרצון להשפיע, הרצון להיות דומה לבורא.
המשך תובנות הלימוד וההתקדמות הרוחנית:
🧠 השכל והדמיון ככלים רוחניים: מעבר לרצונות הבסיסיים, השכל והדמיון משמשים ככלים רוחניים גבוהים המאפשרים בניית תפיסות רוחניות, תכנון הדרך, ועבודה פנימית (מדיטציה/התבוננות) המחזקת את השתוות הצורה ואת הקשר עם הבורא.
🧩 העולם הגשמי כלבוש ותודעה: העולם הגשמי הוא ביטוי של תודעת הפירוד מהאור ורצון לקבל לעצמו. עם זאת, הוא רק שלב בתהליך ההשתלשלות הכללי ומהווה חומר גלם הכרחי לעבודה רוחנית ולעלייה במדרגות.
🎯 תהליך התיקון ההדרגתי: העבודה הרוחנית היא תהליך מותאם אישית והדרגתי – החל מ"צעצועים קטנים" (כגון קיום מצוות חיצוני) ועד להשתוות צורה מלאה. ההתקדמות נעה מקיום מצוות חיצוני (תריג עיטין) להבנה וכוונת הרצון וההשגה (תריג פיקודין).
סיכום ומסקנות (ממוקד)
השיעור מדגיש כי הרצון לקבל הוא בסיס המציאות, אך הוא דורש תיקון והתגברות כדי להתבחר לבורא. התורה והמצוות הן כלי התיקון, אך הצלחתן תלויה בכוונה ובתודעה נכונה המכוונת לקבלה על מנת להשפיע. העבודה הרוחנית היא תהליך הדרגתי של מודעות, השתוקקות והשתוות הצורה, המחייב הבנה עמוקה של השתלשלות העולמות.
התובנות שהושגו משמשות כמדריך מעשי להפיכת הרצון לקבל האנוכי לכלי רוחני המאפשר חיבור מרבי לאור האלוקי ולתיקון העולם.
תובנות מרכזיות נוספות (ממוזגות)
חומר גלם: הרצון לקבל בעולם הזה הוא קטן ופרורי, אך הוא הבסיס שממנו מתחילה עבודת התיקון הרוחנית.
התפתחות: השתלשלות העולמות מסבירה את מעבר הרצון לקבל מקבלה לעצמו לקבלה להשפעה.
תיקון המצוות: יש להעמיק בלימוד הפנימי של המצוות כדי שיתמכו בתיקון הרצון לקבל ולא יישארו רק בחיצונית.
התקדמות: הבנת ההבדל בין קבלה פסיבית לרצון להשפיע היא המפתח לחיזוק השתוות הצורה.
התמדה: ההתקדמות הרוחנית מחייבת סבלנות, התמדה והכוונה נכונה, ומאפשרת ליצור את הקשר המיטבי עם הבורא.
פתיחה לחכמת הקבלה
פרשת ויצא
חכמת הקבלה
פתיחה לחכמת הקבלה אות ב
שיעור קבלה - תקציר
במהלך השיעור נדונה תורת הקבלה בהרחבה ובפירוט עמוק, תוך התמקדות במושגים מרכזיים כמו מחשבת הבריאה, אור וכלי, רצון לקבל, ועולמות רוחניים וגשמיים. הוסבר כיצד הרצון לקבל מתגבש ומתגשם בשלבים שונים, החל ממצבו הראשוני במחשבת הבריאה (כתר דאין־סוף) ועד להגשמה הסופית בעולם העשייה — העולם הנמוך ביותר, שבו הרצון לקבל מתממש לגמרי בצורתו הגשמית. בנוסף, נדונו מושגים כמו צמצום ומסך, ההבדל בין אור וכלי, והקשר בין הרצון לקבל לבין השפע האלוקי.
השיעור עסק גם בתהליך ההתפתחות הרוחנית של האדם, בדגש על הגדלת הרצון לקבל הרוחני, תיקון הרצון לקבל הגשמי, והקשרים בין התודעה, הנשמה והכלים הרוחניים השונים. ניתנו דוגמאות מהחיים והמשגות חסידיות כדי להמחיש את התהליכים המורכבים של העלייה הרוחנית וההתגשמות הגשמית. הובהרה חשיבות העבודה הפנימית, לימוד תורה ומצוות מתוך כוונה נכונה, וכיצד מסכים רוחניים כמו המסך והצמצום משפיעים על קבלת האור ועל התפתחות הנשמה. השיעור הסתיים בהדגשה שהלימוד דורש התמדה והבנה מעמיקה, ושבאמצעותו ניתן לרכוש כלים להבנת המציאות הרוחנית והגשמית כאחד.
---
### נקודות מרכזיות
* הרצון לקבל והאור האלוקי משתלשלים יחד ממדרגה למדרגה, עד להגשמה מלאה בעולם העשייה.
* מחשבת הבריאה היא נקודת הקשר בין הבורא לנבראים, והיא כוללת את כל הפוטנציאל שטרם התגלה במציאות.
* האור הוא ה"תענוג" שנמשך מהבורא, והכלי הוא הרצון לקבל – ורק בשילובם נוצרת השגה אמיתית.
* בעולם הגשמי הרצון לקבל מתגשם בצורתו הסופית, אך התענוג האמיתי הוא ברוחניות.
* שני כוחות מרכזיים – צמצום ומסך – מווסתים את קבלת האור לפי מדרגת האדם.
* הרצון הרוחני מתפתח לאחר זיכוך הרצון הגשמי, בעיקר מגיל שלוש־עשרה ואילך.
* העבודה הרוחנית דורשת איזון בין קבלה להשפעה ושמירה מהיסחפות לדמיון וקליפה.
---
### תובנות מרכזיות
* 💡 **הרצון לקבל ככלי לבריאה** – הרצון אינו פגם אלא תנאי לקיום מציאות עצמאית. ככל שהוא מרגיש נפרד, כך אפשר לתקנו ולבנות קשר מודע עם הבורא.
* 🌟 **אור וכלי – אין זה בלי זה** – אין משמעות לאור בלי כלי ואין ערך לכלי ללא אור. החיבור ביניהם יוצר תודעה והשגה.
* 🔍 **פער גשמי–רוחני** – בגשמיות: שפע בצמצום. ברוחניות: פחות חומר, יותר עומק ותודעה. המעבר ביניהם מגלה את עבודת הנשמה.
* 🛡️ **צמצום ומסך** – הצמצום מונע קבלה אגואיסטית, והמסך מאפשר קבלה בשיקול דעת. הם מגנים מהצפה ומאפשרים התקדמות בטוחה.
* 🔄 **תנועה לא קווית** – הירידות מאפשרות עומק, העליות מביאות הבנה. התהליך ספירלי, לא ישר.
* 📚 **תורה ומצוות** – לא רק מעשה, אלא צורה של בניית הרצון. בכוונה נכונה – הן משנות את האדם.
* 🚧 **סכנות בדרך** – דמיון, אשליות וקליפות עלולים להטעות בתחילת הדרך; נדרשת הדרכה וסבלנות.
---
### דגשים נוספים
* הנשמה בנויה מאור וכלי – התענוג והרצון.
* בגשמיות פועל הרצון בעיקר לעצמו.
* לב אגואיסטי חוסם אור.
* חידוש אמיתי הוא שינוי פנימי, לא מידע.
* "עולם" הוא תודעה משותפת.
* טכנולוגיה ודמיון – כלים מועילים, אך מסוכנים ללא שליטה.
* יש רצון רוחני מתוקן ורצון גשמי הדורש זיכוך.
* ברית מילה ובר־מצווה מסמנות מעבר לעבודה פנימית מודעת.
---
### סיכום
השיעור הציג מערכת רוחנית שלמה: הרצון לקבל, האור, הצמצום והמסך, והדרך לבנות כלי פנימי ראוי לשפע אלוקי. האדם נקרא לא לבטל את רצונו אלא לזככו, לכוונו ולהעלותו לקדושה. זהו מסע של עומק, תיקון ודיוק פנימי, המוביל להבנה רחבה של המציאות כשלמות של גוף ונשמה, אור וכלי, קבלה והשפעה.
---
תקשור #קבלה
תקשור
kabbalah #kabbalah
קבלה מעשית
Parashat Toledot #torah #god
פתיחה לחכמת הקבלה - אות א
פתיחה לחכמת הקבלה אות א
פתיחה לחכמת הקבלה - שיעור 2
השיעור קבלה עוסק בנושאים עמוקים ומרכזיים בחכמת הקבלה, תוך התמקדות במושגי יסוד כמו רצון לקבל, אור, כלי, בריאה, וזיכוך הרצון. בתחילה מוסבר שהמטרה של התורה והמצוות אינה רק לקבל שכר בעולם הזה או הבא, אלא בעיקר לזכך ולתקן את הרצון לקבל של האדם, להפוך אותו מכלי לקבלה אגואיסטית לכלי להשפעה רוחנית. הרצון לקבל הוא הכלי המרכזי בבריאה, והוא מהווה את חומר הבריאה. האור האלוקי מייצג את התענוג והשפע, והוא מיוחס ישירות לבורא, בעוד הרצון לקבל - שהוא מלא חיסרון - מיוחס לנברא.
ב השתלשלות הבריאה וההבדל בין "יש מאין" (יצירה מתוך דבר קיים) לבין בריאה אמיתית (יצירה ממשהו שלא היה קיים קודם). מוסבר שהבורא הוא שלם, אין בו רצון לקבל, ולכן הרצון לקבל הוא חידוש שנברא והוא מה שמבדיל בין הבורא לנבראים. הרצון לקבל מתפתח ומתגשם במדרגות שונות, עד שהוא מגיע לעולם העשייה, עולם הגשמיות, שבו הרצון לקבל מתממש בצורה מוחשית ונפרדת מהבורא. המדרגה הנמוכה ביותר היא עולם העשייה, שבו הרצון לקבל הוא הגדול ביותר אך האור האלוקי מועט.
הוראה משמעותית בשיעור היא שהרצון לקבל חייב להתפתח "מלמעלה למטה", כלומר, מהבורא אל הבריאה, ורק לאחר מכן האדם מעלה אותו "ממטה למעלה" – כלומר, עוסק בתיקון וזיכוך הרצון לקבל בעזרת תורה ומצוות, תוך שינוי תכונות והפיכתו לרצון להשפיע ולאהוב.
בהמשך מוסבר על ההבדל בין אור לכלי, התלות ההדדית ביניהם, וההכרח בקיום שני אלו יחד כדי להרגיש הנאה ותענוג. בנוסף, מושג "השוואת הצורה" מודגש כהכרחי לשינוי הרצון לקבל, לא החומר עצמו אלא הצורה שבה משתמשים בכלי לקבלת האור.
השיעור מתייחס גם למושגים מעשיים כמו ההבדל בין קיום תורה ומצוות מתוך כוונה רוחנית לבין קיום מתוך חיפוש שכר חיצוני, ומהי המשמעות של התפתחות רוחנית לעומת התפתחות גשמית. מוסבר שהגשמיות היא כלי ראשון וראשוני, אך חיוני להתפתחות רוחנית, כי הוא מאפשרת את קיום הרצון לקבל בצורה מוחשית ואפשרות לתיקונו.
- 🔑 משמעות התורה והמצוות היא תיקון וזיכוך הרצון לקבל, לא רק קבלת שכר.
- 🌟 הרצון לקבל הוא חומר הבריאה, והאור האלוקי הוא התענוג והשפע.
- 🌀 בריאה היא יצירה של רצון לקבל – חידוש שאין בבורא.
- ⬇️⬆️ התהליך הוא מהבורא למטה (בריאה) ולאחר מכן מהמטה למעלה (תיקון הזיכוך).
- 🔄 חשיבות השוואת הצורה – שינוי כוונה ותכונה בכלי לקבלת האור.
- 🌍 עולם העשייה – מדרגה נמוכה עם תודעת נפרדות ומימוש מלא של הרצון לקבל.
- 📚 הקבלה מלמדת איך לקבל את האור בצורה נכונה ולתקן את הרצון לקבל כדי להגיע לאהבה.
תובנות מרכזיות
- 🔥 הכוונה ותכלית המצוות: קיום המצוות אינו רק פעולה חיצונית או דרך לזכות בשכר, אלא דרך לזיכוך פנימי של הרצון לקבל, להפוך אותו מכלי של קבלה אגואיסטית לכלי של השפעה רוחנית. זהו שינוי מהותי בתכלית החיים הרוחניים, המדגיש עבודה פנימית ולא רק חיצונית.
- 🌌 האור והכלי כעקרונות יסוד: האור (התענוג והשפע) מיוחס ישירות לבורא, והוא נצחי ושלם. הכלי – הרצון לקבל – הוא חדש, נברא, ומכיל חיסרון. הקשר בין האור לכלי הוא בסיס להמשכיות הבריאה וההרגשה של התענוג. ההנאה תלויה בהתאמה ובשילוב של שני אלו.
- 🌱 התפתחות הרצון לקבל: הרצון לקבל אינו מופיע במלואו בבת אחת, אלא מתפתח בשלבים, ממצב זך ומופשט לעולם הגשמי, שבו הרצון מתממש במלואו. התהליך הזה מהווה קרקע להכשרה רוחנית, כי רק עם רצון לקבל מפותח אפשר להתחיל תיקון אמיתי.
- 🔄 הסולם של ירידה ועלייה: הבריאה מתרחשת במדרגות של ירידה מצורת האור אל החומר, ועם זאת, האדם חייב לטפס חזרה במדרגות של תיקון וזיכוך רצונו לקבל. הסולם הזה הוא תהליך התפתחות רוחני שמאפשר בחירה ואוטונומיה.
- ⚖️ השוואת הצורה: שינוי מהותי הוא לא בשינוי החומר של הרצון לקבל (שהוא תמיד 'רצון לקבל'), אלא בשינוי הכוונה והתכונה – כלומר, לקבל כדי להשפיע ולא לקבל לעצמי בלבד. זו מהות התיקון הרוחני.
- 🛠️ **עבודת האדם בתהליך:** האדם אינו רק מקבל את הבריאה, אלא שותף פעיל בתיקון עצמו. העבודה היא הדרגתית, דרך לימוד, קיום מצוות, ועבודה פנימית שמקדמת את ההשתוות לבורא.
- 🌟 **הגשמיות ככלי התחלתי:** למרות שהגשמיות נתפסת כשלילית ומוגבלת, היא הכרחית ככלי ראשוני להתפתחות רוחנית. היא מאפשרת פיתוח הרצון לקבל, שהוא חומר העבודה של התיקון.
- 🔍 המשל של העשיר ומידת השכר: בעל הסולם מדגיש במשלו של העשיר שנותן שכר גדול שלא תואם את המאמץ, שהרעיון הפשטני של שכר על מצוות אינו מספק. יש צורך בהבנה עמוקה יותר – שהמצוות הן כלי לזיכוך הרצון, לא רק לעשיית טובה. זה מדגיש את החשיבות של כוונה פנימית בעבודה הרוחנית.
- 🌗 **הבדל מהותי בין אור לכלי:** האור הוא מקורו של הבורא, אין בו שינוי או חיסרון. הכלי, לעומת זאת, הוא הרצון לקבל, חדש ומכיל חיסרון, ולכן יש בו צורך בתיקון. זהו בסיס ההבדל בין הבורא לנברא, ומכאן נובעת כל העבודה הרוחנית של האדם.
-
- 🧬 **מחשבת הבריאה כ'תוכנה' ו'חומרה':** מפתיע להקביל את מחשבת הבריאה לתוכנה שמכילה את כל התכניות העתידיות, בעוד הרצון לקבל הוא החומרה. ההבנה הזאת מאפשרת לראות את הבריאה כמערכת דינמית ומתפתחת, עם אפשרות לבחירה ולתיקון.
- 🔄 **הסתרה והריחוק כאפשרות בחירה:** ההסתרה והריחוק מהאור מאפשרים לנברא תחושת עצמאות ובחירה אמיתית. ללא זה, היה האדם רובוט, ללא יכולת בחירה. זו נקודה מהותית שמדגישה את חשיבות התהליך הארוך של התפתחות ותיקון.
- ⚖️ **המשמעות של 'מה למעלה ומה למטה':** זהו עיקרון יסוד שהמציאות הפנימית והחיצונית קשורות זו בזו. אך יש להבחין בין מה שנמצא בתוך הבריאה (שניתן להשגה ולתיקון) לבין מה שמעליה (שאינו נגלה ומחוץ להשגה). זה מונע כפירה ומבול בתפיסת המציאות הרוחנית.
- ✨ **התפקיד של האמונה כקו אמצעי:** האמונה היא "הניוטרון" בין הפלוס (האור) למינוס (הרצון לקבל). היא מאזנת ומאפשרת את ההתקיימות של המציאות. זוהי תובנה שמדגישה את חשיבות האמונה והחיבור ה
חכמת הקבלה
פדיון הבן
פדיון הבן #חסידות #קבלה
הסרטון חסידות עוסק במשמעות ובחשיבות הפדיון של הבן הבכור ביהדות, תוך התמקדות במושג הבכורה והכוח הייחודי הטמון בה. המסר המרכזי הוא שהבכור מייצג את הדבר המובחר והראשוני, הוא כמו כוח ראשוניות ונתינה שמקביל לבריאת העולם. הפדיון של הבן הבכור מהווה ביטוי של הכרה בכך שהילד שייך לא רק להוריו אלא גם לבורא עולם, והוא משמש כסמל לשותפות בין האדם לאלוקיו. הכסף הניתן לפדיון אינו כסף גשמי בלבד, אלא מייצג את הכיסופים, הרצונות והכוחות הרוחניים של ההורה. הפדיון הוא מעשה של השפעה ונתינה, המבטא את הקשר המיוחד בין ההורה, הילד והבורא, ומדגיש את תפקיד הכהן כחסד ונתינה. בסופו של דבר, הפדיון מזכיר להורה שכל מה שהוא עושה עבור ילדו נעשה מתוך הכרה בכוח האלוקי המפעיל את החיים, וכי הילד פדוי מתוך מטרה לפתח חסד ונתינה.
נקודות מרכזיות
- 👶 הבכור מייצג את הדבר המובחר והראשוני, כוח של ראשוניות ונתינה.
- 💰 הכסף בפדיון אינו כסף גשמי בלבד, אלא מייצג כיסופים ורצונות רוחניים.
- 🙏 הפדיון מחזק את ההכרה שהילד שייך גם לבורא, לא רק להורים.
- ✋ הכהן מייצג חסד, אמונה ונתינה – הכוח שאליו מפדות את הבן.
- 🕊️ הפדיון הוא סמל לשותפות בין האדם, ההורים והבורא.
- 🔄 הפדיון מזכיר את מעשה עקדת יצחק – נתינה מתוך אמונה והכרה בכוח האלוקי.
- 💡 הפדיון מעצים את ההורה לזכור שהחיים והכוח של הילד הם מתנה אלוהית שיש לשמור ולהעצים.
תובנות מרכזיות
- 👑 **כוח הראשוניות של הבכור**: הבכור הוא לא רק הילד הראשון אלא סמל לראשוניות, למובחרות ולכוח שמביא עמו התחלה חדשה. כמו שהבורא ברא את העולם בראשית, כך הבכור מייצג את נקודת ההתחלה, את הכוח המיוחד שיש לו לעורר השפעה ונתינה. הבכור הוא סמל לכוח ראשוני שמזין את המשפחה והקהילה, ולכן יש לו מעמד מיוחד בתורה ובמסורת.
- 💎 **המשמעות הרוחנית של הכסף בפדיון**: הכסף המוענק לפדיון אינו רק ערך כספי אלא ביטוי של כיסופים, תשוקות ונתינה. הכסף הוא סמל למה שההורה הכי רוצה ומוקיר, והנתינה שלו היא ביטוי של אהבה עמוקה ונתינה רוחנית. זו אינה עסקה כלכלית, אלא טקס של העברת כוח ותמיכה רוחנית.
- 🤝 **הילד שייך לבורא ולא רק להורים**: הפדיון מדגיש את השותפות בין ההורה, הילד והבורא. הילד הוא יצירה של הקדוש ברוך הוא, וההורה רק שותף בתהליך. ההכרה הזאת מחזקת את ההבנה שהחיים אינם שייכים רק לנו, אלא הם מתנה שיש לשמור עליה ולכבד אותה.
- 🌟 הכהן כסמל לחסד ונתינה: הפדיון נעשה כלפי הכהן, המייצג את הכוח של חסד, אמונה ונתינה. הכהן הוא התווך בין האדם לאלוקים, ומקבל את הפדיון כסמל להשפעה ולתמיכה הרוחנית. בכך הפדיון מחבר בין העולם הגשמי לרוחני ומדגיש את החשיבות של חסד בעולם.
- 🔄 **זיכרון עקדת יצחק כאירוע מפתח**: הפדיון מזכיר את עקדת יצחק, בו אברהם מוכן להקריב את בנו מתוך אמונה וביטחון בכוחו של הבורא. זהו סמל לנתינה אמיתית, להקרבה ולכוח האמונה שמניע את ההורה להעניק את ילדו לפדיון הכהן מתוך הכרה עמוקה.
- 🛡️ **הפדיון כסמל לשחרור והעצמה**: המושג "פדיון" מבטא שחרור, שחרור מחובות ומגבלות. הפדיון מעורר את ההורה לזכור שהילד אינו אסיר של הרצונות האישיים שלו, אלא יש לשחררו כדי שיפתח את כוחו הרוחני והחברתי. זהו תהליך של העצמה ושל נתינה המאפשר לילד לפרוח.
- 🌍 החיים כשותפות בין האדם והבורא: החיים הם מעשה משותף בין ההורים לבין הבורא, אשר נותן את נשמת הילד, כוח החיים והתמיכה הנדרשת. הפדיון הוא תזכורת לכך שכל הכוחות שמובילים את הילד והמשפחה אינם רק אנושיים אלא גם אלוהיים, ושההורה חייב לפעול מתוך הכרה ויראה כלפי הכוח העליון.
בסיכום, השיעור מעביר מסר עמוק על משמעות הפדיון של הבן הבכור, המשלב בין מסורת יהודית, אמונה וכוח רוחני. הוא מדגיש את החשיבות של החיבור בין ההורה, הילד והבורא, את תפקיד הכהן כסמל הנתינה והחסד, ואת המחויבות של ההורה לזכור שהחיים הם מתנה עליונה שיש לכבד ולטפח. הפדיון הוא לא רק טקס, אלא הזמנה להעמיק את ההבנה הרוחנית ולחזק את הקשר בין אדם לאלוקיו.
Torah Chayei Sarah #torah #god
פתיחה לפירוש זוהר הסולם - אות טז - יט
השיעור קבלה עוסק בפירוש העמוק של הסולם, בעיקר בנושא חלוקת המדרגות בספירות ובהבנת תהליך עליית המלכות לבינה והשפעותיו על מבנה הספירות ובעיקר על תהליך הצמצום ב' והשבירה הרוחנית המתרחשת בעקבותיו. המלכות נתפסת ככוח המסיים את כל מדרגה, המעכב את האור מלעלות מעבר לה, מה שיוצר חלוקה פנימית במדרגה לשני חצאים – חלק עליון הכולל כתר, חוכמה וחצי בינה, וחלק תחתון שכולל את שאר הספירות שנפלו למדרגה שמתחתיה. תהליך זה נקרא פרסא, והוא מביא לירידה של חלק מהכלים למדרגה נמוכה יותר וליצירת שני זמנים במדרגה: זמן קטנות וזמן גדלות. בזמן הקטנות חסרות שלוש הספירות התחתונות, ובזמן הגדלות הן חוזרות ומתלבשות מחדש, מה שמאפשר תהליך תיקון והתקדמות רוחנית הדרגתית.
השיעור מדבר על שני סוגי צמצום (א' ו-ב') והשפעתם על קבלת האור: צמצום א' מונע קבלה על מנת לקבל אך מתיר קבלה על מנת להשפיע, וצמצום ב' מונע גם קבלה על מנת להשפיע, אך מתיר השפעה על מנת להשפיע. תהליך זה מבטא את התיקון הרוחני הנדרש כדי לאפשר קבלת אור בצורה נכונה ומסודרת.
עוד נדונים נושאים כמו שבירת הכלים כתוצאה מירידת המלכות למקומה, ההשלכות של תהליך זה על תיקון הבריאה, והקשר בין תהליך זה לבין ההיסטוריה הרוחנית של עם ישראל והגויים, כמו גם ההשפעה על תהליכים רוחניים בעולמות העליונים והגשמיים. השיעור קבלה מעלה חשיבות רבה ללימוד מעמיק של תורת הקבלה כדי להבין את התהליכים המורכבים האלה.
נקודות מרכזיות
- 👑 המלכות היא כוח הסיום של כל מדרגה ומעכבת את האור מלעלות מעבר לה.
- 🔄 חלוקה פנימית של כל מדרגה לשני חצאים בעקבות עליית המלכות לבינה, תהליך הקרוי "פרסא".
- ⏳ בכל מדרגה קיימים שני זמנים רוחניים: זמן קטנות (חסרה שלוש ספירות) וזמן גדלות (חזרת הספירות למדרגה).
- ✋ צמצום א' מתיר קבלה על מנת להשפיע, צמצום ב' מונע גם קבלה על מנת להשפיע אך מתיר השפעה על מנת להשפיע.
- 💥 שבירת הכלים נובעת מירידת המלכות למקומה, ומאפשרת תיקון הדרגתי של הבריאה על ידי פיזור הכלים לחלקים קטנים יותר.
- 🌍 השילוב בין עם ישראל לגויים מהווה חלק מתהליך התיקון הכולל את תיקון התכונות של האומות.
- 📚 לימוד מעמיק של הקבלה חיוני להבנת המורכבות והעומק של התהליכים הרוחניים.
- 👁️🗨️ המלכות ככוח מסיים ומעכב את האור:** המלכות אינה רק ספירה רגילה, אלא מהווה גבול וסיום למדרגה, שמונעת את התפשטות האור מעבר אליה. זו נקודת הצמצום החשובה שבאמצעותה נוצרת חלוקה פנימית במדרגה, המאפשרת יצירת תהליך תיקון הדרגתי ומבוקר. הבנת תפקיד המלכות היא מפתח להבנת מבנה הספירות והזרימה הרוחנית.
- ⏳ **זמן קטנות וזמן גדלות במדרגה:** לכל מדרגה יש שני מצבים – מצב של חסרון (קטנות), שבו שלוש הספירות התחתונות חסרות, ומצב של גדלות שבו הן חוזרות ומתלבשות מחדש. מצב הקטנות מאפשר תיקון הדרגתי דרך חיסרון ומיעוט, ומצב הגדלות מאפשר מימוש והרחבה רוחנית. המעבר בין הזמנים הללו הוא מהותי להתפתחות הרוחנית.
- ⚖️ **המשמעות העמוקה של הצמצום א' וב':** הצמצום א' מונע קבלה על מנת לקבל, אך מתיר קבלה על מנת להשפיע, מה שמייצג את הבסיס של התיקון ויצירת האיזון בין קבלה להשפעה. הצמצום ב' הוא תיקון נוסף שמגביל גם את קבלת ההשפעה, על מנת לאפשר קבלה בצורה מבוקרת ונכונה יותר, תוך שמירה על מסגרת רוחנית טהורה.
- 💥 **שבירת הכלים כתהליך הכרחי לתיקון:** השבירה שנגרמת מירידת המלכות למקומה יוצרת פרידה והפרדה בין הכלים, מה שמאפשר פיצולם לחלקים קטנים יותר. תהליך זה הוא הכרחי כדי לאפשר תיקון הדרגתי של הבריאה, על ידי עבודה פרטנית על כל חלק ותכונה. השבירה היא גם מקור לכאב ולבלגן רוחני, אך היא תנאי הכרחי לתהליך ההתקדמות.
- 📖 **הכרח לימודי מעמיק של הקבלה:** השיעור חכמת הקבלה מדגיש כי רק באמצעות לימוד מעמיק ויסודי של תורת הקבלה ניתן להבין את התהליכים המורכבים המתרחשים במדרגות הרוחניות ובתהליך התיקון. ידע זה מאפשר גם ליישם את ההבנות בחיי היום-יום ולהתקדם בדרך הרוחנית.
- האיזון בין הרצון לקבל לרצון להשפיע והצורך לצמצם את קבלת האור כדי לאפשר השפעה נכונה ומבוקרת.
- המשמעות של "דרך עלייה" – הקבלה בדרך עליה שונה מקבלה רגילה ומאפשרת תיקון בזמנים ובמקומות מיוחדים.
- הקשר בין תהליכים רוחניים לבין תהליכים גשמיים, כמו דוגמת הילד הקטן והגדול, והמשל של עיבור ויניקה בהתפתחות רוחנית.
- הסבר על סימני ליל הסדר כהמחשה רוחנית של תהליך התיקון ודרכי ההשתלשלות של העולמות, המחייבים הבנה מעמיקה של הסוד האלוקי.
- תהליך הירידה והעלייה של המלכות בין הבינה למקומה, והשפעותיו על מבנה המדרגות ועל האורות והכלים בתוכן.
- תפקידו של המסך (המסך הרוחני) בהגנה מפני גילוי אור גדול מדי, וכיצד זה קשור ליכולת הקבלה של הנבראים.
- השוואה בין תורת הקבלה למושגים מודרניים בפיזיקה קוונטית, תוך הדגשה שהשימוש במושגים אלה הוא רק משל ולא התמקדות מדעית ממשית.
השיעור קבלה מציג לימוד מעמיק ורחב היקף בתחום הקבלה, המתמקד בתהליך מורכב של עליית המלכות לבינה, הצמצום והחלוקה הפנימית של המדרגות, השבירה והטיפול בתיקון הבריאה. כל תהליך כזה מלווה בשינוי במבנה הספירות, יצירת זמנים רוחניים שונים, והבנה עמוקה של הקשר בין כלים ואורות, בין קבלה להשפעה, ובין זמן קטנות לזמן גדלות.
### הדגשים
- המלכות היא נקודת סיום ומסך שמונע אור מלעלות.
- חלוקת המדרגה לשני חצאים (פרסא) יוצרת שינויים במבנה הספירות.
- שני זמנים במדרגה – קטנות וגדלות – מהווים את הבסיס לתהליך תיקון הדרגתי.
- שני סוגי צמצום (א' וב') מווסתים את קבלת האור.
- שבירת הכלים מאפשרת תיקון פרטני והדרגתי של הבריאה.
- שילוב עם ישראל והגויים בתהליך רוחני כולל.
- הצורך בלימוד מעמיק ובהבנה רוחנית כדי ליישם את הידע.
השיעור של הרב קבלה למתחיל הוא מקור ידע עשיר ומורכב, המאפשר התבוננות רוחנית עמוקה בתהליכים יסודיים של הקבלה ובמבנה הבריאה.
חיי שרה
ההרצאה החסידית עוסקת בפרשת חיי שרה ובהיבטים העמוקים של ענייני הקבורה, מערת המכפלה ושידוכים, תוך התמקדות במשמעות הרוחנית והנפשית שלהם. ההרצאה מדגישה כי התורה אינה מתמקדת רק בסיפורים היסטוריים אלא בעיקר בתהליכים פנימיים של נפש ותודעה. ההבדל בין העולם הגשמי לתודעה האלוקית מוסבר כמטריקס – מציאות מדומה שדרכה האדם מתאמן ומתקדם רוחנית. הקבורה מייצגת את ההכרה שהגוף הפיזי מגיע לסיום דרכו, אך הנפש ממשיכה ותופסת תפקיד מרכזי בתיקון הרצונות והכיסופין הפנימיים. מערת המכפלה וסיפור הקנייה של אפרון מסמלים את התהליך של תיקון הרצון הגדול והכיסופים הפנימיים, שממשיך גם לאחר המוות בגלגולים שונים. כמו כן, מדובר על חשיבות החיבור האמיתי לבורא ולאהבת הזולת שמבוססת על מצפון אנושי בלבד, אלא על חיבור רוחני עמוק. ההרצאה מסתיימת בתובנה שהאחדות וההתעוררות הרוחנית בעם ישראל הם חלק מתהליך תיקוני רוחני עמוק, שיש להמשיך ולהעמיק אותו באמצעות חיבור לשרשים הרוחניים.
### נקודות מרכזיות
- 🌍 התורה מדברת בעיקר על תיקון נפש ותודעה, לא רק על היסטוריה.
- ⚰️ הקבורה מסמלת סיום הגוף הפיזי והמשך תיקון הרצונות בנפש.
- 🔬 העבודה הרוחנית משולבת בין העולם הפיזי (כמו פיזיקה קלאסית) לבין התיקון הפנימי (קוונטום).
- 💰 כסף בתורה הוא סמל לכיסופים פנימיים ולא לעושר חומרי.
- 🕳️ מערת המכפלה מייצגת את המקום שבו הרצון הגדול נשמר ומתקן לעתיד לבוא.
- 🤝 אהבת הזולת צריכה להיות מבוססת על חיבור לבורא, לא רק על מצפון אנושי.
- התעוררות האחדות בעם ישראל היא הזדמנות לתיקון רוחני עמוק.
### תובנות מרכזיות
- 🌟 **התורה ככלי לתיקון פנימי ולא סיפורי היסטוריה:** ההרצאה מדגישה שהתורה מכוונת לעבודה פנימית, לתיקון נפשי ותודעתי, ולא רק לספר סיפורים או אירועים היסטוריים. זה משנה את האופן שבו יש להבין את הטקסטים הקדושים ומעמיק את הקשר בין האדם לתורה. האדם מוזמן להבין את התורה ככלי לשינוי ותיקון רוחני, לא רק כהיסטוריה גשמית.
- 🧠 **הקבורה כסמל להפסקת התיקון הפיזי והמשך התיקון הנפשי:** הקבורה היא לא סיום מוחלט, אלא המעבר שבו הגוף הפיזי מגיע לסיום דרכו, והנפש ממשיכה בגלגולים שונים כדי לתקן את הרצונות הפנימיים. זה מדגיש את ההבדל בין הפיזי לרוחני ומעמיק את ההבנה שהעולם הגשמי הוא רק כלי ולא המטרה הסופית.
- ⚛️ **שילוב בין פיזיקה קלאסית לקוונטום בתיקון הרוחני:** המושגים המדעיים משמשים כמטאפורות להבנת התיקון הפנימי. הגוף הפיזי הוא עולם הפיזיקה הקלאסית, ואילו הנפש היא עולם הקוונטום שצריך לתקן אותו דרך נקודות קטנות ומדויקות. זה מדגים את הצורך בעבודה מעמיקה ומפורטת על התודעה והרצונות.
- 💸 **משמעות הכסף בתורה כסמל לכיסופים ורצונות פנימיים:** ההרצאה מחדדת שהכסף בתורה אינו רק חומרי, אלא מייצג השתוקקות פנימית עמוקה. עשירים יכולים להיות רעים מבפנים, ועניים עשירים בכיסופים. לכן, התיקון הוא של הרצונות הפנימיים ולא של החומר החיצוני.
- 🕳️ **מערת המכפלה כסמל לתיקון הרצון הגדול:** הקנייה של מערת המכפלה מעפרון מסמלת את קבלת האחריות לתיקון הרצון הגדול, חלק עיקרי בתהליך התיקון הרוחני של האדם. המקום מהווה נקודת מפגש רוחנית עם האבות והשרשים הרוחניים, ומכין את הקרקע לתחיית המתים בעתיד לבוא.
- 🤲 **אהבת הזולת צריכה להיות מושרשת בחיבור אלוקי:** ההרצאה מדגישה כי אהבת הזולת שלא מבוססת על חיבור לבורא היא עדיין אנושית בלבד, ואינה מספקת תיקון רוחני אמיתי. החיבור האמיתי שמביא ברכה רוחנית גבוהה הוא כזה שמבוסס על חיבור פנימי לתורה ואלוקות.
- 🇮🇱 **הזדמנות לתיקון רוחני עמוק בעידן הנוכחי:** ההתעוררות והאחדות שנרשמת בעם ישראל הם סימנים לתהליך תיקון רוחני משמעותי, אך יש צורך להמשיך ולהעמיק את העבודה הפנימית, לחבר את התהליכים למערת המכפלה ולשרשים הרוחניים, ולהפוך את ההתעוררות לאחדות אמיתית שמבוססת על רוחניות עמוקה.
### סיכום נוסף
ההרצאה מבקשת להנכיח את חשיבות העבודה הפנימית בנפש ובתודעה, המייצגת את התיקון האמיתי שמוביל את האדם ואת עם ישראל לקראת עתיד טוב יותר. היא מזמינה אותנו להביט מעבר לעולם החומרי, להבין את משמעות הקבורה, הרצונות והכיסופים הפנימיים, ולהתמקד בחיבור אמיתי עם הבורא ובאהבת הזולת המבוססת על רוחניות אמתית. רק כך ניתן להשיג תיקון רוחני שלם, תחייה רוחנית של האבות והשרשים, ואיחוד עמוק של העם עם מטרותיו האלוקיות.
ברית מילה
סוד ברית המילה
קבלה - חכמת הקבלה #קבלה #חכמת #הקבלה #חסידות | 📌 הירשמו לערוץ בקליק והפעילו את הפעמון 🔔 לקבלת עדכונים | שיעורים | ושידורים חיים | הצטרפו לטלגרם לעדכונים נבחרים ותוכן יחודי: http://telkb.net | אתר הבית: https://kabbalah.pw | פייסבוק: https://bit.ly/3JVlHvk
הצטרפו כחברי מועדון לתמוך בהפצת התכנים וקבלת הטבות:
https://bit.ly/3MH1YE2
לכל הערוצים:
https://linktr.ee/kab10
תורה אור
תורה אור - פרשת וירא - בעל התניא האדמור הזקן
קבלה #קבלה #חכמתהקבלה
פתיחה לפירוש זוהר הסולם | י - טו
השיעור קבלה זוהר עוסק בפירוש מעמיק על אות י' ופרק ו' בספר "הסולם", המתמקד בערך ההפוך בין אורות לכלים בחכמת הקבלה. המסר המרכזי הוא סדר הפוך בין התפתחות הכלים להתפשטות האורות: הכלים גדלים מהעליון (כתר) כלפי מטה, בעוד האורות מתפשטים מהתחתון (אור הנפש) כלפי מעלה, בסדר "נרנח"י" – ממטה למעלה. ההסבר כולל פירוט מדרגות הכלים (כתר, חכמה, בינה, תפארת, מלכות) והאורות (נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה), תוך הדגשת הכרח השוואת הצורה בין המושך (הכלי) לקבל (האור) לקבלת מילוי רוחני. השיעור מדגיש ויתור על דרגות נמוכות (ירידה בחשיבות) לפינוי מקום לדרגות גבוהות, תהליך "ירידה לצורך עלייה". ככל שמתפתחים כלים חזקים, גדל הרצון לקבל, אך יש לנהלו בצורה זכה. מוסבר עליית המלכות לבינה, הממתקת מידת הדין במידת הרחמים, יוצרת תיקון מאוזן. נידון קשר כלים-אורות, הכרת הבדלם, השפעתם על חיי האדם, עם משל אהבה בין איש לאישה הממחיש תאווה חיצונית מול מילוי פנימי. נלמדים עקרונות צמצום, השתוות צורה, בריאה בין דין לרחמים, מנחות התפתחות הנשמה. לסיכום, הווידאו מספק בסיס להבנת דינמיקת אורות-כלים בהתפתחות רוחנית, תוך הדגשת השוואה, ויתור, תיקון פנימי, ועליית המלכות לבינה כציר מרכזי.
נקודות מרכזיות
🔄 ערך הפוך: כלים גדלים מלמעלה למטה (כתר ולמטה), אורות מתפשטים ממטה למעלה (נפש ומעלה).
🕯️ נרנח"י: סדר אורות – נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה – ממטה למעלה.
⚖️ שני מצבים בכלי: מקום המשכה ומקום קבלה; כוח קבלה תלוי השוואת צורה.
⬇️ ירידה לצורך עלייה: ויתור דרגה נמוכה לפינוי מקום לגבוהה.
🏗️ עליית מלכות לבינה: ממתקת דין ברחמים, מאפשרת תיקון רוחני.
❤️ משל אהבה: תאווה חיצונית מול מילוי פנימי רוחני.
💡 צמצום והשתוות: שינויים בכלים בלבד, אור עליון קבוע.
תובנות מרכזיות
🔄 הופכיות אורות-כלים כמפתח בריאה: סדר הפוך משקף התפתחות רצון לקבל (כלים) מול מילוי (אורות). כלים גדלים כתר ולמטה, אורות נפש למעלה. הפער מחייב שלבים, מאפשר התבוננות פנימית עמוקה בהתקדמות רוחנית. הבנה זו פותרת סתירות, מדריכה תיקון נשמה.
⚖️ השוואת צורה לקבלה: כלי דומה לאור מקבלו; רצון גדול לא מספיק ללא זיכוך. ניהול רצון זך חיוני, מונע קבלה גסה, מאפשר אור אמיתי. עיקרון זה מבטל תפיסות כמותיות, מדגיש איכות רוחנית.
⬇️ ויתור דרגות נמוכות לעלייה: ירידה אור נמוך פינויה לגבוה – ויתור הכנה רוחנית. לא אובדן, אלא פינוי לגילוי חדש. דינמיקה זו מחייבת ויתור על השגים קודמים להתקדמות אמיתית.
🏗️ עליית מלכות לבינה כתיקון: מלכות (דין) עולה לבינה (רחמים), משלבת השפעה, ממתקת דין. שורש חוכמה, מאפשר עליות רוחניות, תיקון מערכת כולה.
❤️ חיצוני מול פנימי במשל אהבה: תאווה חיצונית תנאי משיכה, מילוי פנימי באהבה רוחנית. אור מתקבל בהתקשרות עמוקה, לא פעולה חיצונית.
💡 שינויים בכלים בלבד: אור עליון קבוע, עולם הדמיון משתנה בכלים. תיקון כלים משפיע מציאות, מדגיש עבודה פנימית.
🛠️ כלים זכים ועבים: זכים מקבלים חסדים, עבים חוכמה. התלבשות מורכבת מחייבת איזון רצון-מילוי, בניית מערכת מאוזנת.
פתיחה לחכמת הקבלה - שאלות ותשובות | א'-י'
קבלה - חכמת הקבלה #קבלה #חכמת #הקבלה #חסידות | 📌 הירשמו לערוץ בקליק והפעילו את הפעמון 🔔 לקבלת עדכונים | שיעורים | ושידורים חיים | הצטרפו לטלגרם לעדכונים נבחרים ותוכן יחודי: http://telkb.net | אתר הבית: https://kabbalah.pw | פייסבוק: https://bit.ly/3JVlHvk
הצטרפו כחברי מועדון לתמוך בהפצת התכנים וקבלת הטבות:
https://bit.ly/3MH1YE2
לכל הערוצים:
https://linktr.ee/kab10
פתיחה לחכמת הקבלה - אות א'
קורס קבלה פתיחה - בחברותא זו נחשפים יסודות חכמת הקבלה, המתמקדים בהבנת מבנה העולמות, הקשר בין האור לכלי, ומושגי יסוד כמו הרצון לקבל והשפע האלוקי. המורה פותח בפסוק של רבי חנניה בן עקשיא המדבר על "זכות" – מושג המייצג את תהליך הזיכוך וההשתוקקות הנדרש על ידי קיום תורה ומצוות. הרצון לקבל מתואר ככלי המרכזי של הבריאה, כשמולו עומד השפע או האור האלוקי, היוצרים ביחד את הנשמה, שהיא אינטראקציה בין שני העולמות.
הרצון לקבל הוא חומר הבריאה, והוא מוגבל ביחס לאינסופיות השפע, מה שיוצר מצב של "חיסרון" – תנאי הכרחי לקבלת השפע אך שמתחבר עם השפע הגבול הוא בלתי גבול. הרצון לקבל משתנה בין נשמות שונות, בהתאם להיקף השתוקקותן, אך ככל שהרצון גדול יותר – כך יכולת ההנאה והשפע גדלים גם הם, כל עוד מתקיימים תנאים נוספים כמו השוואת צורה ונתינה.
ההרצאה מדגישה את החשיבות של אי-הפרדה בין האור לכלי: אין אור ללא כלי ואין כלי ללא אור, וכי השפע האלוקי תמיד נמשך מעצמותו של הבורא (יש-מיש), בעוד שהרצון לקבל הוא בריאה חדשה, תהליך חדש (יש-מאין). ההבדל בין יש-מיש ליש-מאין משמש להסביר את טבע הבריאה והקשר בין הבורא לנברא.
המרצה מתייחס גם למושגים כמו ריקבון (פירוק הכלי לצורך בנייה מחדש), זיכוך הרצון לקבל, והקשר בין השתוקקות רוחנית לגשמיות. הוא מדגיש שהרצון לקבל רוחנית הוא המפתח לגדילה אמיתית, ושיש להבחין בין קבלת שפע "על מנת לקבל" לאור "על מנת להשפיע".
בסיכום, ההרצאה מציבה את יסודות הקבלה כסדר חשיבה הכרחי להבנת המציאות, ומדגימה כיצד הרצון לקבל והשפע האלוקי פועלים יחד ליצירת הנשמה והקיום. ההבנה של ההבדלים בין הבורא לנברא, וריכוז בנקודות המפתח של הזיכוך והצירוף, מהווים את הבסיס להמשך הלימוד הקבלי.
- 🔥 "זכות" כהזדככות הנגרמת מקיום תורה ומצוות, המכוונת לצירוף נשמות לתהליך רוחני של טיהור והשתוקקות.
- 💡 הרצון לקבל הוא חומר הבריאה, כלי הנדרש לקבל את השפע האלוקי (האור).
- 🌟 השפע האלוקי (האור) נמשך מעצמותו של הבורא (יש-מיש), בעוד שהרצון לקבל הוא בריאה חדשה (יש-מאין).
- 🔄 יש אי-הפרדה מוחלטת בין אור לכלי – נשמה היא אינטראקציה בין השניים.
- ⚖️ ככל שהרצון לקבל גדול יותר, כך גדלה גם ההנאה מהשפע, אך קיימים תנאים נוספים לקבלת השפע המלא.
- 🛠️ ריקבון – פירוק הכלי לצורך תיקון וזיכוך, תהליך הכרחי להתפתחות רוחנית.
- 🌈 הבחנה בין קבלת שפע על מנת לקבל לבין קבלת שפע על מנת להשפיע, והחשיבות של השאיפה לעלות על דרך האמצע.
- הזכות איננה רק "צדקה" או זכויות משפטיות, אלא תהליך רוחני של הזדככות. קיום תורה ומצוות אינו מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי לזיכוך – הרצון לקבל או הגדלת הרצון לקבל הרוחני בהתחלה – ולהטמעת האור בתוך הכלי. זה מדגיש את החשיבות של העבודה הפנימית וההשתוקקות האמיתית מאחורי המעשים.
הרצון לקבל הוא החומר ממנו נבראת כל המציאות, והוא מציג חיסרון מול השפע האינסופי של הבורא. חיסרון זה הוא לא דבר שלילי, אלא תנאי הכרחי ליצירת הבריאה, שכן השפע האלוקי זורם רק כאשר יש כלי המקבל אותו. כך נוצרת מערכת של תלות הדדית בין השפע לבין הרצון.
יש-מיש מייצג המשכה ישירה, מתמשכת ומתמדת, הקיימת מעצמותו של הבורא. לעומת זאת, יש-מאין הוא בריאה חדשה, חידוש, יציאת משהו מהאין אל הקיום, כמו הרצון לקבל שנברא. ההבחנה הזו מסבירה כיצד יכול להיות שהבורא הוא שלם ומושלם, אך הבריאה נבראת ממנו כמשהו חדש ושונה.
אין ממשות לאור ללא כלי המקבל אותו, ואין כלי ללא אור שמאיר אותו. הנשמה היא למעשה תוצאה של האינטראקציה בין השפע האלוקי לבין הרצון לקבל. רק דרך החיבור בין השניים ניתן להרגיש, להשיג ולהתפתח. ההבנה הזו מונעת תפיסות מוטעות המבלבלות בין הבורא לנברא.
ההשתוקקות לקבלת השפע היא מדד ישיר לגודל הכלי וליכולת ההנאה. ככל שהרצון לקבל גדול ותקף יותר, כך יכול האדם או הנשמה לקבל תענוג גדול יותר. אך חשוב לזכור שזהו רק חצי מהחוק – התנאי השני הוא השוואת צורה, כלומר שהכלי יהיה מתאים לקבלת השפע באהבה ובנתינה.
פירוק הכלי הוא תהליך הכרחי להעלאתו למדרגה רוחנית גבוהה יותר. התהליך כולל התמודדות עם "קליפות" – חלקים שאינם מאפשרים קבלה נכונה של השפע. ריקבון יכול להתקיים כבחירה מתוך עבודה רוחנית או כתוצאה מהשגחה אלוקית בדרך יסורים, והוא הכרחי לתיקון הרצון לקבל וזיכוכו.
יש הבדל מהותי בין לקבל את השפע למטרת סיפוק עצמי (אגואיסטי) לבין לקבל אותו כדי להשפיע לאחרים. הרצון לקבל על מנת להשפיע הוא מדרגה רוחנית גבוהה יותר, המאפשר חיבור אמיתי לבורא ולבריאה. ההבנה הזו נמצאת בלב התהליך הרוחני ומדגישה את חשיבות האיזון והדרך האמצעית.
הרצון לקבל מהווה את חומר הבריאה, והאור הוא השפע האלוקי הממלא אותו. התהליך שבין אור לכלי יוצר את הנשמה, שהיא אינטראקציה רוחנית וממשית בין שני העולמות. התפיסה הזו מונעת להפריד בין אור לכלי, שכן כל אחד מהם נדרש כדי להשיג את המציאות הרוחנית.
ההבדלה בין יש-מיש ליש-מאין היא מהותית להבנת הבריאה: האור האלוקי (יש-מיש) הוא נמשך וישיר מהבורא, אינסופי ובלתי משתנה, בעוד הרצון לקבל (יש-מאין) הוא בריאה חדשה, חידוש, המאפשר את קיום הבריאה אך אינו שייך לעצמיות הבורא.
קודות מפתח לסיכום
- יסוד הבריאה הוא הרצון לקבל, והאור האלוקי הוא השפע הממלא אותו.
- האור נמשך ישירות מהבורא (יש-מיש), הרצון לקבל הוא בריאה חדשה (יש-מאין).
- השפע והכלי קשורים זה בזה ואינם נפרדים; הנשמה היא תוצאה של אינטראקציה זו.
- הגדלת הרצון לקבל (העוביות) מאפשרת קבלת שפע גדולה יותר, אך קיימים תנאים נוספים שילמדו בהמשך.
- ריקבון הוא תהליך הכרחי של פירוק וזיכוך הכלי להעלאתו הרוחנית.
- יש להבחין בין רצון לקבל על מנת לקבל לבין על מנת להשפיע, כאשר הדרך האמצעית היא המטרה האידיאלית.
- לימוד יסודות אלו הוא בסיס להבנת חכמת הקבלה כולה ולהתקדמות רוחנית אמיתית.
לך לך - parasht Lech Lecha
פרשת נח - Noah Parsha
פרשת בראשית - Genesis
וירא - Parashat Vayeira
סגולת רחל אמנו
קבלה - חכמת הקבלה #קבלה #חכמת #הקבלה #חסידות | 📌 הירשמו לערוץ בקליק והפעילו את הפעמון 🔔 לקבלת עדכונים | שיעורים | ושידורים חיים | הצטרפו לטלגרם לעדכונים נבחרים ותוכן יחודי: http://telkb.net | אתר הבית: https://kabbalah.pw | פייסבוק: https://bit.ly/3JVlHvk
הצטרפו כחברי מועדון לתמוך בהפצת התכנים וקבלת הטבות:
https://bit.ly/3MH1YE2
לכל הערוצים:
https://linktr.ee/kab10
רחל אמנו
רחל אמנו
סגולות רחל אמנו, קבר רחל, הילולה רחל אמנו, הילולת רחל אמנו
Abraham – Lech Lecha אברהם אבינו
Abraham – Lech Lecha אברהם אבינו
ספר התניא - פרק ט"ו
### סיכום
השיעור קבלה עוסק בניתוח עמוק של ספר התניא, תוך התמקדות בפרק ט"ו, מתוך נקודת מבט קבלית, חסידית ופנימית. המרצה מדגיש כי מושגים כמו צדיק, בינוני ורשע אינם רק תיאורים לאנשים שונים, אלא מצבי תודעה פנימיים באדם עצמו. הוא מתאר כיצד הצדיק הוא "עבד השם" במובן של תואר, כלומר אדם שכבר סיים את המלחמה הפנימית עם היצר הרע, בעוד שהבינוני נמצא באמצע העבודה הזו, במאבק מתמיד מול היצר.
הבינוני הוא מדרגה גבוהה ביותר, אך עדיין במלחמה פנימית כדי לתקן את הרצון לקבל ולהפוך אותו לרצון להשפיע. ישנן שתי מדרגות בתוך הבינוני: בינוני "עבדו" ובינוני "אשר לא עבדו", כאשר במצב האחרון האדם נמצא במצב טבעי או "מצונן" שלא דורש ממנו מאבק פעיל. המרצה מסביר כי העבודה היא בעיקר עבודה פנימית של התגברות, התבוננות בגדולת השם, אהבת ה', ויראת ה' שמובילים לתיקון הרצון ולקיום המצוות מתוך בחירה פנימית ולא מתוך חובת מאבק.
הצדיק, לעומת זאת, כבר אינו צריך להילחם ביצר, אך עדיין יש לו "עבודת" תיקון אחרת – לעורר ולסייע לבינוני שבתוכו ובהם אחרים להמשיך בתהליך התיקון. זהו סוג עבודה של בחירה ושל אהבה, ולא של מאבק. המרצה מתייחס גם למושג "עובד אלוקים" במובן של מי שעושה מאמץ פנימי מעבר למה שהטבע שלו דורש, ומדגיש את ההבדל בין איכות לכמות בעבודת האדם.
השיעור חסידות מדגיש כי העבודה הרוחנית היא תהליך מתמשך של תיקון, התבוננות והתעלות פנימית, הכוללת מאבק, אך גם שלבים שבהם האדם "מצונן" או נמצא במצב של קביעות טבעית, שלא דורשת מאבק פעיל. העבודה היא תמיד על מנת להגיע לאיזון נכון בין פנימיות לחיצוניות, בין אהבת ה' מתוך חובת מאבק לאהבה מתוך בחירה והנאה.
### נקודות מרכזיות
- 📘 מושגי צדיק, בינוני ורשע מתארים מצבי תודעה פנימיים ולא רק סוגי אנשים.
- 🔥 הבינוני הוא מצב של מלחמה מתמדת עם היצר הרע, צדיק כבר גמר את המלחמה הזו.
- ⚔️ בתוך הבינוני יש שתי מדרגות: עבדו (עושה מלחמה) ואשר לא עבדו (מצב טבעי או מצונן).
- 💡 עבודה רוחנית כוללת התבוננות בגדולת השם לעורר אהבה ויראה שמובילים לתיקון פנימי.
- 🎯 הצדיק ממשיך לעבוד, אך עבודתו היא לעורר את הבינוני שבתוכו ובאחרים מתוך בחירה ואהבה.
- 🧠 ההבדל בין איכות וכמות בעבודה הרוחנית הוא מרכזי – לא כמה בכמות החיצונית אלא כמה בכוונה ובהתמסרות.
- 🌱 העבודה היא תהליך מתמשך, עם עליות וירידות, מאבק פנימי והתקדמות רוחנית.
### תובנות מרכזיות
- 🔥 **המלחמה הפנימית כמפתח להתקדמות**: העבודה הרוחנית היא מאבק מתמשך מול היצר הרע, בעיקר במדרגת הבינוני. המלחמה הזאת אינה רק התנגדות אלא תהליך תיקון רצון לקבל לרצון להשפיע, כאשר כל התקדמות משמעותית היא מעבר ל"טבע". כלומר, דרוש מאמץ מתמיד, התבוננות פנימית והעלאת רמת הכוונה.
- 🧠 **הבינוני כמצב תודעה מורכב**: הבינוני הוא לא מצב ביניים פשוט אלא מדרגה גבוהה מאוד, לפעמים אפילו מדרגת "לשמה" (רצון להשפיע מתוך השפעה טהורה). עם זאת, הוא עדיין לא הושלם מבחינת תיקון הלב, ולכן נמצא במאבק מתמיד.
- 🎭 **הבדל בין "עבדו" ו"אשר לא עבדו" בתוך הבינוני**: לא כל אדם במדרגת הבינוני הוא במאבק פעיל; יש כאלה שמצוננים, כלומר הטבע שלהם אינו מעורר אותם למאבק והם נמצאים במצב טבעי או בהפחתה של הרצונות הגשמיים. מצב זה הוא גם מתנה מלמעלה, אך עדיין מוגדר כבינוני.
- 💖 **הצדיק כ"עבד השם" במובן של תואר, לא בהכרח במובן של עבודה**: הצדיק מובן כמי שסיים את מלחמת היצר, אך עבודתו היא שונה – לעבוד מתוך בחירה ואהבה, לעורר תיקון בתוכו ובאחרים. זוהי עבודה של שלמות ולא של חיסרון, והיא כוללת גם את הקבלה על האמונה, את התיקון העתידי ואת ההתקדמות למדרגות גבוהות יותר של תיקון.
- 🎯 **חשיבות הבחירה והכוונה בעבודת האדם**: מעבר לכמות המצוות או הלימוד, הכוונה הפנימית והבחירה בתהליך העבודה הם שמגדירים את ההתקדמות. העבודה הרוחנית היא עניין של איכות פנימית, לא רק של כמות חיצונית.
- 🌱 **העבודה היא תהליך דינמי ומתמשך**: האדם עובר מצבי תודעה שונים – צדיק, בינוני, רשע – ולעיתים בתוך אותו אדם נוכחים כל המצבים. כל אחד צריך ללמוד להבחין במצבי התודעה שלו ולפעול בהתאם, עם סבלנות והבנה שהעבודה היא תהליך מתמשך.
- 🙏 **נחמה ועידוד לעובדי השם במאבק הפנימי**: הקושי והמאבק אינם סימן לכישלון אלא להמשך עבודה פנימית ולקירוב למטרת הבריאה. יש לשמוח בעבודה גם כשהיא קשה, כי כל מאמץ הוא חלק מהתהליך הרוחני.
### סיכום והערכה
השיעור בתניא מהווה שיעור מקיף ומעמיק על סוגיות יסוד בתורת התיקון, כפי שהן מופיעות בספר התניא ובפרשנות הקבלית-חסידית. הוא מדגיש את המורכבות של מדרגות התיקון, את ההבדלים בין צדיק לבינוני ומדגיש את הצורך בהבנה פנימית ובהתבוננות שיטתית בתהליך הרוחני. יתרה מזאת, השיעור נותן כלי פרקטי להתמודדות עם מצבי תודעה משתנים, ומניח יסודות להבנה עמוקה יותר של המושגים, עם דגש על הבחירה והכוונה כאבן היסוד בעבודת האדם.
הקריאה לשמחה ועידוד, לצד ההכרה במאבק המתמשך, מעניקים מסר חשוב לעוסקים בדרך הרוחנית, ומציעים פרספקטיבה מאוזנת בין מאמץ לחסד, בין עבודה במאבק לבין עבודה מתוך שלימות ובחירה.
שובה ישראל עד ה אלוהיך #קבלה #חסידות
קבלה סיכום
המאמר מנתח לעומק את מושג התשובה על פי רבי ברוך שלום הלביה ובעל הסולם כתהליך תיקון פנימי עמוק המחבר את האדם לבורא הרבה מעבר לשינוי חיצוני במעשים או קיום מצוות מכני בלבד. התשובה היא חזרה אמיתית למקור הנשמה בהשוואת צורה מלאה וטהורה עם הבורא כפי שמסמל הפסוק שוב ישראל עד השם אלוקיך שמציין דרגה עליונה שבה הנשמה שב לאחדות טהורה מוחלטת ללא צורך בתשובה נוספת כלל. הנשמה מוגדרת כחלק אלוקי טהור ממעל שיצא ממקורו בעקבות שינוי צורה מהותי התחזקות הרצון לקבל לעצמו בלבד מה שיצר הפרדה עמוקה עולם גשמי מלא ותודעת נפרדות כואבת. העבודה הרוחנית היומיומית מתקנת את השינוי הזה דרך לימוד תורה מעמיק קיום מצוות בכוונה פנימית אמיתית ועבודה עצמית אינטנסיבית הופכת את הרצון לקבל לצורת השפעה טהורה לשם שמיים גבוהים ומחזירה לדבקות מוחלטת עם הבורא. התהליך כולל גילוי רע פנימי כואב ומעמיק הכרת מחדלים כישלונות רוחניים וריחוק מצמית מהבורא שיוצר צורך אמיתי כן ובוער בתשובה. גילוי זה מתחיל בהכרה כנה ועמוקה בכישלון ממשיך בבקשת עזרה צנועה וכנה מלמעלה מהבורא. תשובה אמיתית דורשת אמונה מעל הדעת אמונה פנימית חיה ועמוקה שמעלה מעל ההיגיון האנושי המוגבל מאפשרת חיבור והדבקות אמיתית גם בהסתרה כבדה בספקות עמוקים ובקשיים יומיומיים רבים. מכשולים מרכזיים כוללים נחש רוחני המייצג שכל חיצוני ספקני שמפתה לקבלה עצמית אנוכית אהבה עצמית מוגזמת קליפות שמסתירות אור אלוקי ותחושות קשות של ריחוק שפלות וכאב רוחני עמוק. תחושות אלה אינן כישלון או עונש כלל אלא שלבים הכרחיים ומכוננים במסע הרוחני שמגלים את הרע הפנימי ומאפשרים תיקון יסודי מעמיק ומשנה חיים. המסע כולו הדרגתי אישי וייחודי לכל נשמה מתחיל בהכרת רע ראשונית שמעוררת כאב עמוק ממשיך בעבודה יומיומית מתוך אמונה מעל הדעת ובקשת עזרה כנה ומסתיים בגילוי פנים השגחה גלויה וברורה של הבורא דבקות יציבה ומשמחת והשוואת צורה מלאה בתודעה הפנימית בכוונה הטהורה ובמעשה היומיומי. במצב נשגב זה האדם הופך לעד חי וממשי לאלוקות ללא כל הפרדה מהבורא כלל.
קבלה נקודות מרכזיות
נשמה חלק אלוקי טהור נפרדה ממקורו בעקבות שינוי צורה התחזקות הרצון לקבל לעצמו שיצר עולם גשמי ותודעת נפרדות מלאה.
תשובה כתהליך פנימי עמוק של תיקון והשוואת צורה מלאה עם הבורא עד השורש המוחלט ללא צורך בתשובה נוספת.
אמונה מעל הדעת כמפתח מרכזי אמונה פנימית חיה שמאפשרת חיבור והדבקות גם בהסתרה כבדה ובקושי רוחני יומיומי.
גילוי הרע הפנימי והכישלון הכואב כתנאי הכרחי לתשובה אמיתית מדרבן התקדמות ומעורר צורך כן בתיקון עמוק.
נחש רוחני כסמל לשכל חיצוני ספקני שמפתה לקבלה עצמית ומסיט מהשפעה טהורה לשם שמיים.
תחושות הסתרה שפלות וריחוק כשלבים חיוניים שמגלים רע פנימי ומאפשרים תיקון מעמיק ומשמעותי.
מטרה סופית גילוי פנים השגחה גלויה דבקות יציבה והשוואת צורה מלאה מצב שלמות רוחנית מוחלטת.
קבלה תובנות מרכזיות
תשובה אמיתית היא תיקון מהותי בתודעה ברצון ובכוונה הפנימית לא שינוי חיצוני זמני הכרת כישלונות וכאב ריחוק יוצרת מקום אמיתי לתיקון והתפתחות רוחנית עמוקה ומתמדת.
הפרדה ראשונית של הנשמה נבעה משינוי צורה רצון לקבל אנוכי שיצר גשמיות ונפרדות תיקון מדויק מחזיר להשפעה טהורה לאחדות מלאה ודבקות נצחית עם הבורא.
אמונה מעל הדעת אינה אינטלקטואלית שטחית אלא הליכה אמיצה מעבר לשכל מתגברת ספקות ומאפשרת קשר ישיר ובלתי אמצעי עם האלוקות בכל מצב רוחני.
מאבק בנחש הרוחני השכל הספקני חיוני במיוחד לעוסקים בפנימיות שכן הוא מנסה להשאיר בקבלה עצמית ולמנוע השפעה לשם שמיים טהורה.
תחושות הסתרה ושפלות אינן כישלון אלא סימן להתקדמות הן חושפות רע טמיר מאפשרות הכרה כנה ומעמיקה ופותחות דלת לתיקון יסודי ומשנה חיים.
התהליך הדרגתי ואישי לחלוטין גילוי רע ראשוני מעורר כאב בקשת עזרה כנה נותנת כוח עבודה מתמדת בונה אמונה ומובילה לגילוי פנים והשוואת צורה מלאה.
שיא התשובה הוא גילוי פנים השגחה גלויה ומנחמת דבקות יציבה בכל רגע כוונה טהורה ומעשה לשם שמיים עד שהאדם חי כעד חי לאלוקות בעולם.
קבלה סיכום בהרחבה
המאמר פותח בהבהרה מדויקת של עד השם אלוקיך כקריאה לתשובה עליונה חזרה לשורש הנשמה ללא הפרדה נוספת מצב שבו הרצון לקבל כבר אינו מפריד כלל. הנשמה אור אלוקי טהור נפרדה ממקורה בעקבות שינוי צורה מורכב רצון לקבל לעצמו שיצר עולם גשמי חומריות ותודעת פרטיות כואבת. תיקון השינוי הוא מהות העבודה הרוחנית הפיכת רצון לקבל להשפעה לשם שמיים דרך תורה מצוות ועבודה פנימית אינטנסיבית ומתמדת. אמונה מעל הדעת חיונית כאן לא אמונה שכלית מוגבלת אלא אמונה פנימית שמאפשרת חיבור גם בהסתרה ספק וקושי יומיומי. כישלון רוחני כחטא אדם הראשון אינו מקרי אלא חלק מהתוכנית האלוקית שמדרבנת גילוי רע פנימי כואב הכרת מחדלים וכישלונות שמעוררת צורך אמיתי בתשובה. נחש רוחני סמל לשכל חיצוני ספקני מפתה לקבלה עצמית ומסיט מהשפעה מאבק בו מהותי לעוסקים בפנימיות התורה. תחושות ריחוק שפלות וכאב אינן עונש אלא הזדמנות לגילוי רע טמיר ולתיקון עמוק ומשמעותי. התהליך הדרגתי הכרת רע ראשונית מעוררת כאב ובקשת עזרה עבודה יומיומית באמונה מעל הדעת בונה כוח פנימי ומסתיימת בגילוי פנים השגחה גלויה דבקות יציבה והשוואת צורה מלאה בתודעה כוונה ומעשה. המאמר מדגיש כי המסע אישי לחלוטין אין להסתפק בתשובה חיצונית או טכנית אלא לשאוף להשגה פנימית עמוקה של אמונה חיה דבקות מתמדת והשוואת צורה טהורה. רק כך מגיעים למצב עד השם אלוקיך שלמות רוחנית שבה האדם חי באחדות מלאה משמחת ומבורכת עם הבורא בכל רגע כעד חי ומשפיע לאלוקות בעולם הזה. כל שלב במסע בונה על קודמו גילוי רע יוצר צורך עמוק אמונה נותנת כוח פנימי התמודדות עם מכשולים מטהרת את הנשמה ובסוף האדם חי בהשגחה גלויה כוונה טהורה מעשה לשם שמיים ללא רצון לקבל מפריד כלל מצב של דבקות נצחית ואחדות מוחלטת.
1
/
83




















