דף היומי בזהר הסולם – לך לך נח-ס (שיעור השקפה)

דף היומי בזוהר הקדוש, פרשת לך לך עמודים נ"ח – ס', י"ט תשרי תשע"ה חול המועד סוכות.

אנו לומדים היום מאמר חדש – נפשי איויתך בלילה.
רבי שמעון היה הולך בדרך (בדרך ה') והיה עימו רבי אלעזר בנו, ורבי אבא, ורבי יהודה.
בעוד שהיו הולכים, אמר רבי שמעון, תמיהני – איך בני העולם אינם מסתכלים להבין דברי תורה? ולדעת על מה הם עומדים בעולם?

התורה מלמד אותנו כיצד להיבן את החיים. הרי אדם מתלונן על העולם הזה כמה שהוא רע וכו' ובאה התורה ומספרת לו כיצד נכון להתיחס לחיים, מספרת לנו התורה לאן ללכת וכיצד ללכת, אבל בני אדם הולכים אחרי העולם כמו נשים מוכות שהולכות שוב ושוב אחרי בעליהן שמכים אותם. שואלים את האדם או את האישה המוכה – למה את הולכת אחרי בעל מכה? למם אתה האדם הולך בעולם שאתה כלכך מתלונן עליו ואינך בא לשמוע דרך להתנהל נכון בצורה שהכל באמת יהיה בסדר? הרי התורה נותנת לנו דרך – למה שלא נשמע אותה ונלך בה?!

אישה מוכה צריכה להתגרש מבעל מכה, אסור לה להסכים עם המצב. אדם צריך להתגרש מהעולם הזה ששוב ושוב מאכזב, ששוב ושוב כביכול מבטיח לנו אושר ולא נותן לנו. חייב לעצור! חייב ללכת לתורה הקדושה שנותנת לנו את הדרך הנכונה – ובה להדבק. לא מתאבדים ח"ו – לומדים כיצד לחיות נכון, על פי האמת.

אם כל המהוויום והתשוקות שלנו הם רק לענייני העולם הזה – אז נלך שולל בכל מחיר אחרי העולם הזה, אבל אנחנו חייבים להבין שהתמורה, המטרה, הכיוון – הוא לבית המדרש, לדבקות בה', לקשר רוחני. לשם צריכים לכוון את נפשנו.

בלילה האדם חולם חלומות. אם העולם הזה חשוב מאד לאדם ובו הוא מתעסק – עליו הוא גם יחלום, ובגלל החלום, שמשאיר רושם בנפש האדם, הרצון של האדם לעולם הזה נהיה גדול יותר.
אבל אם האדם מפרסם את הרוחניות, משקיע בה, הוזה עליה, מהרהר ברוחניות – עליה הוא יחלום והחלום גם יתן לו כח.

המסקנה העיקרית מהשיעור היום היא שאסור להסכים להיות "אישה מוכה" אסור להמשיך לשאוף לעולם גשמי טוב וזהו, מספיק לתת לו 10 או 20 אחוז בערכי החשיבות שלנו, לא מוכנים להמשיך להיות "אנשים מוכים של העולם הזה, את הנפש שלנו אנו נותנים לרוחניות, לקבל חיות ממנה.

כדאי לשמוע את השיעור המלא, הוא בטח מדוייק יותר ועמוק יותר.