האתגר לחודש ניסן

האתגר לחודש ניסן

שבת החדש
השבת הקרובה נקראת "שבת החודש". זהו שמה בשל היותה המכינה את האדם לחודש ניסן.
והרי לכל ראש חודש אדם צריך להתכונן, במה מיוחד חודש ניסן משאר החודשים האחרים, ומהו עניין זה בנפש האדם?
"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה." (שמות י"ב ב')

ההבדל בין זמן רוחני לזמן גשמי
זמן גשמי נמדד לפי השנים החולפות על פי תודעת האדם. באשליה הגשמית נדמה לאדם שהזמן עובר. אשליה זו מתנפצת כאשר נצרך האדם לתפיסה הרוחנית בה אין זמן מקום העדר ותמורה.
מה זה אין זמן?

ישנן ג' הבחנות.
א. אין זמן רוחני
ב. יש זמן רוחני ואין זמן גשמי
ג. יש זמן גשמי.

 

כמה זמן הבריאה קיימת?
הבריאה קיימת תמיד. היא מעבר לזמן ומקום גשמיים, שהרי רוחנית היא הבריאה ואינה תלויה בזמן. התפיסה השגויה, כאילו הבריאה היא כפי הנתפס לחושינו, היא שגיאה תודעתית נפוצה. הזמן הגשמי נמדד רק מחטא אדם הראשון בו נתקבעה תודעה גשמית, שבעיקרה היא מקום לעבודה ואינה האמת עצמה.

 

האדם נע בזמן ואין הזמן עובר מעצמו.
הגדרת הזמן הרוחני על פי בעל הסולם : "הזמן הוא מספר חידושי צורה". (תע"ס הסת"פ חלק א')
בן כמה אתה יהודי יקר? התשובה צריכה להיות נסובה על מדידת שינוי הצורה שאתה עושה בנפשך. ישנם מס' צורות שכל אדם צריך לחדש בתוכו כדי לעבור מ"מקבל בעל מנת לקבל עד היות מקבל בעל מנת להשפיע", או במילים פשוטות יותר מהיותו אנוכי וגאוותן להיות אוהב.
ייצר לב האדם רע מנעוריו. כאן מתחילה מדידת הזמן הרוחני. כמה התקרבת לאהבה , לחיבור לכלל, זו מדידת הזמן הרוחני. יתכן שאדם בין שבעים שנותיו הגשמיות אבל עדין תינוק ברוחניות, עדין מה שמניע אותו היא פרטיותו.

 

מה יגרום לאדם להתחיל למנות את חייו בזמן רוחני ולא גשמי?
האדם צריך חידוש תודעתי. אבל לא די בחידוש רגיל, אלא שצריך את הראש לכל החידושים. על זה נאמר "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה." החידוש הוא לעבור מתודעה גשמית לתודעה רוחנית.

 

החידוש הנפשי
חודש ניסן מאפשר לאדם להתחיל לראות שבכל מקרה יש את מה שמעבר למקרה. שמצרים של האדם היא תפיסת מציאות האני שלו ושל העולם דרך התודעה הגשמית. היכולת לראות ש"בכל מקרה יש מעבר למקרה", ואותו האדם מבקש לחיות היא החידוש הנצרך.
אברהם אבינו ניתץ את הפסלים – את התפיסה הגשמית. את אותה תנועה עשה עם שלם ביציאתו ממצרים.

התחלת גאולת האדם הינה היכולת לראות שהמקרה לא קובע. זה לא משנה מה קרה, מה שמשנה הוא כיצד הגיבה נפשך למה שקרה.
המקרה הוא מצרים, הוא כור ההיתוך של האני של האדם. כאשר אדם נכנס למקרה, יורד הוא למצרים. גאולת האדם היא היכולת לראות את מה שמעבר למקרה ואותו לחיות.

 

שבת החודש
לשבת כוח מיוחד. שבת שלפני ראש חודש ניסן מהווה את ההכנה לכך שנוכל להתחבר בראש חודש ניסן לכוח הקוסמי של התודעה הרוחנית של "מעבר למקרה".
חודש ניסן הוא נס. ואכן היכולת לחיות "מעבר למקרה" הוא נס.

מדגישה התורה " הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם" ואומר אור החיים הקדוש, לכם ולא לאומות העולם. אומות העולם שבאדם מסיתים את האדם לחיות חיים בתודעה הגשמית. האדם, שהוא היהודי שבאדם, מקבל הזדמנות מיוחדת לצאת מהתפיסה הגשמית.

חיים רוחניים מחייבים לימוד של חוקי הרוח. ידיעה על חוקים אלו מצויה בצורה מאורגת מפורטת ונפלאה ב"תלמוד עשר הספירות" שכתב "בעל הסולם"
השבת היא הזדמנות להתחלת חיים רוחניים.

מה עוד טומן בחובו חודש ניסן נדבר בע"ה בפוסט הבא.
בידידות רוחנית
הרב אדם סיני