ספר התניא – פרק ח

124

קובץ שמע :

 

אתר הבית- http://hasulam.co.i

פרק ח

מצד נפש הבהמית של הגוי – וְעוֹד זֹאת בְּמַאֲכָלוֹת אֲסוּרוֹת, שֶׁלְּכָךְ נִקְרָאִים בְּשֵׁם אִסּוּר, מִפְּנֵי שֶׁאַף מִי שֶׁאָכַל מַאֲכַל אִסּוּר בְּלֹא הוֹדַע לְשֵׁם שָׁמַיִם, לַעֲבֹד ה' בְּכֹחַ אֲכִילָה הַהִיא, וְגַם פָּעַל וְעָשָׂה כֵּן וְקָרָא וְהִתְפַּלֵּל בְּכֹחַ אֲכִילָה הַהִיא בטעות לקח בשר טרף וחשב שהוא כשר, אֵין הַחִיּוּת שֶׁבָּהּ עוֹלָה וּמִתְלַבֶּשֶׁת בְּתֵבוֹת הַתּוֹרָה וְהַתְּפִלָּה כְּמוֹ הַהֶתֵּר, למרות שהתכוון לשם שמיים. כאן החפצא אסור, ואין בכוח האדם ע"י כוונה להפוך את הדבר, אי אפשר לומר העיקר הכוונה בלבד, כפי שאי אפשר לומר העיקר הוא המעשה. יש באדם מעין קופסא שחורה (תוכנה בסיסית) בה אין באפשרותו לגעת, כי אז יכול היה לקלקל את המותר, ועוד לקלקל יותר את האסור. מִפְּנֵי אִסּוּרָהּ מפני ששבוי בידי הקליפה ואינו יכול להשתחרר ע"י כוונת האדם. בִּידֵי הַסִּטְרָא אַחֲרָא מִשָּׁלֹשׁ קְלִפּוֹת הַטְּמֵאוֹת. וַאֲפִלּוּ הוּא אִסּוּר דְּרַבָּנָן, שֶׁחֲמוּרִים דִּבְרֵי סוֹפְרִים יוֹתֵר מִדִּבְרֵי תּוֹרָה כו 1.כוח החכמים לגזור נובע מדברי תורה, ואין אפשרות להתירם. כוח המתאוה הוא בחינת שד – צד זכר בלי נקבה. מלאך הוא כוח נפשי מופשט לחלוטין מגוף, וכך השד אשר בא מצד הס"א  וְלָכֵן גַּם הַיֵּצֶר הָרַע וְכֹחַ הַמִּתְאַוֶּה לִדְבָרִים הָאֲסוּרִים הוּא שֵׁד מִשֵּׁדִין נֻכְרָאִין, שֶׁהוּא יֵצֶר הָרַע שֶׁל אֻמּוֹת הָעוֹלָם מפני שאין לו נקבה יהודיה, דהיינו כוח השתוקקות בעל מנת להשפיע, שֶׁנַּפְשׁוֹתֵיהֶם מִשָּׁלֹשׁ קְלִפּוֹת הַטְּמֵאוֹת. מַה שֶּׁאֵין כֵּן הַיֵּצֶר הָרַע וְכֹחַ הַמִּתְאַוֶּה לִדְבָרִים הַמֻּתָּרִים לְמַלֹּאת תַּאֲוָתוֹ הוּא שֵׁד מִשֵּׁדִין יְהוּדָאִין גם שד יהודי הוא כוח שלילי, אבל תפקידו לעזור לתיקון, שבא מזכר-כוונה טובה, אך נעשה בשוגג או שלא הייתה נקבה מוכנה לכך, עשה מעשה במסגרת המותר אך ללא רצון לשם שמים.  לְפִי שֶׁיָּכוֹל לַחֲזֹר לִקְדֻשָּׁה כְּדִלְעֵיל . אַךְ מִכָּל מָקוֹם קֹדֶם שֶׁחָזַר שד יהודי לִקְדֻשָּׁה הוּא סִטְרָא אַחֲרָא וּקְלִפָּה. וְגַם אַחַר כָּךְ הָרְשִׁימוּ מִמֶּנּוּ נִשְׁאָר דָּבוּק בַּגּוּף ולא בנשמה, לִהְיוֹת כִּי מִכָּל מַאֲכָל וּמַשְׁקֶה נַעֲשֶׂה תֵּכֶף דָּם וּבָשָׂר מִבְּשָׂרוֹ. וְלָכֵן צָרִיךְ הַגּוּף לְחִבּוּט הַקֶּבֶר מכל דבר שנהנה בעולם הזה, לְנַקּוֹתוֹ וּלְטַהֲרוֹ מִטֻּמְאָתוֹ שֶׁקִּבֵּל בַּהֲנָאַת עוֹלָם הַזֶּה וְתַעֲנוּגָיו מִטֻּמְאַת קְלִפַּת נֹגַהּ וְשֵׁדִין יְהוּדָאִין, אֶלָּא אִם כֵּן מִי שֶׁלֹּא נֶהֱנֶה מֵעוֹלָם הַזֶּה כָּל יָמָיו, כְּרַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ.

שד יהודי נברא הוא כוח בנפש המתהווה מעשיית דברים מותרים, אך לצורך סיפוק אישי ומילוי התאוות. גם שד יהודי יש לטהר.
וְעַל דְּבָרִים בְּטֵלִים בְּהֶתֵּר, כְּגוֹן עַם הָאָרֶץ שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִלְמֹד, צָרִיךְ לְטַהֵר נַפְשׁוֹ מִטֻּמְאָה זוֹ דִּקְלִפָּה זוֹ עַל יְדֵי גִּלְגּוּלָהּ בְּכַף הַקֶּלַע, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר פָּרָשַׁת בְּשַׁלַּח דַּף נ"ט מבחינה נפשית כף הקלע זו הרגשה של סערה ואי שקט פנימי, למרות שלא נראה משהו שרודף אחריו, למרות זאת מרגיש רדוף. המחשבות סוקלות ומרוצצות את ראשו ואינו מוצא מנוח בשום צורה. מנסה הוא למצוא נחמה ואין. ההיפך מכף הקלע זו בינה יציבה, כדי שלא יעסוק בדברים שאין להם קיום. הצער והגעגוע ליציבות האלוקית, אמונית יכול להתפלל ולבקש עזרה מהשם  . אֲבָל לְדִבּוּרִים אֲסוּרִים, כְּמוֹ לֵצָנוּת וְלָשׁוֹן הָרַע וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם, שֶׁהֵן מִשָּׁלֹשׁ קְלִפּוֹת הַטְּמֵאוֹת לְגַמְרֵי, אֵין כַּף הַקֶּלַע [לְבַדּוֹ] מוֹעִיל לְטַהֵר וּלְהַעֲבִיר טֻמְאָתוֹ מֵהַנֶּפֶשׁ, רַק צְרִיכָה לֵירֵד לְגֵיהִנֹּם בנוסף על כף הקלע  וְכֵן מִי שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה וְעוֹסֵק בִּדְבָרִים בְּטֵלִים, אֵין כַּף הַקֶּלַע לְבַדּוֹ מוֹעִיל לְנַפְשׁוֹ לְמָרְקָהּ וּלְזַכְּכָהּ, רַק עֳנָשִׁים חֲמוּרִים שֶׁמַּעֲנִישִׁים עַל בִּטּוּל תּוֹרָה בִּפְרָטוּת, מִלְּבַד עֹנֶשׁ הַכְּלָלִי לְכָל בִּטּוּל מִצְוַת עֲשֵׂה מֵחֲמַת עַצְלוּת בְּגֵיהִנֹּם שֶׁל שֶׁלֶג, כַּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר. וְכֵן הָעוֹסֵק בְּחָכְמוֹת אֻמּוֹת הָעוֹלָם לימודי ליבה כמו מתמטיקה, בִּכְלַל דְּבָרִים בְּטֵלִים יֵחָשֵׁב לְעִנְיַן עֲוֹן בִּטּוּל תּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְתִּי בְּהִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה2.
וְעוֹד זֹאת יְתֵרָה טֻמְאָתָהּ שֶׁל חָכְמַת הָאֻמּוֹת עַל טֻמְאַת דְּבָרִים בְּטֵלִים, שֶׁאֵינוֹ מַלְבִּישׁ וּמְטַמֵּא רַק הַמִּדּוֹת מִיסוֹד הָרוּחַ הַקָּדוֹשׁ שֶׁבְּנַפְשׁוֹ הָאֱלֹהִית בְּטֻמְאַת קְלִפַּת נֹגַהּ שֶׁבִּדְבָרִים בְּטֵלִים, הַבָּאִים מִיסוֹד הָרוּחַ הָרַע שֶׁבִּקְלִפָּה זוֹ בְּנַפְשׁוֹ הַבַּהֲמִית כְּדִלְעֵיל, מעשים מטעם הנפש הבהמית הלא ראויה, פוגמים בלבוש של הנפש האלוקית מצד עולמות יצירה ועשיה, ומחשבות מצד עולם הבריאה.

תלוי כיצד נוהגים עם הנפש הבהמית, האם מצד הטוב שלה שאז היא מלבישה לנפש השכלית המקשרת לבורא, או מהצד הרע, שאז נקשרים ב-ג' הקליפות הטמאות. וְלֹא בְּחִינַת חָכְמָה בִּינָה וָדַעַת שֶׁבְּנַפְשׁוֹ, מֵאַחַר שֶׁהֵם דִּבְרֵי שְׁטוּת וּבוּרוּת שֶׁגַּם הַשּׁוֹטִים וְעַמֵּי הָאָרֶץ יְכוֹלִים לְדַבֵּר כֵּן. מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּחָכְמַת הָאֻמּוֹת, הוּא מַלְבִּישׁ וּמְטַמֵּא בְּחִינַת חָכְמָה בִּינָה וָדַעַת שֶׁבְּנַפְשׁוֹ הָאֱלֹהִית בְּטֻמְאַת קְלִפַּת נֹגַהּ שֶׁבְּחָכְמוֹת אֵלּוּ, שֶׁנָּפְלוּ שָׁמָּה בִּשְׁבִירַת הַכֵּלִים מִבְּחִינַת אֲחוֹרַיִם שֶׁל חָכְמָה דִּקְדֻשָּׁה, כַּיָּדוּעַ לְיוֹדְעֵי חֵ"ן. מחטא אם הראשון וחטא העגל, נפלו רצונות של קדושה של הנפש האלוקית לעולמות בי"ע – הם נק' ניצוצי נשמות שבקליפה. מתוכם אדם מתאווה ומגלה סקרנות לדברי העולם, במקום לדברים הקשורים לנפש ולקשר להשם.  אֶלָּא אִם כֵּן עוֹשֶׂה אוֹתָן קַרְדֹּם לַחְתֹּךְ בָּהֶן, דְּהַיְנוּ כְּדֵי לְהִתְפַּרְנֵס מֵהֶן בְּרֶוַח לַעֲבֹד ה'  אוֹ שֶׁיּוֹדֵעַ לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן לַעֲבוֹדַת ה' אוֹ לְתוֹרָתוֹ, וְזֶהוּ טַעֲמוֹ שֶׁל הָרַמְבַּ"ם וְרַמְבַּ"ן זַ"ל וְסִיעָתָן שֶׁעָסְקוּ בָּהֶן

מותר על דרך ההכרח ללמוד ולהתעסק בענייני העולם, אך רק כדי להתפרנס ולקנות יכולת לעסוק בתורה. צריך חיצוניות לשם פנימיות, מדע לשם אמונה.

הנפש הבהמית אצל היהודי –  קליפת נוגה. קיום האדם בעולם קשה, לכן נתן הקב"ה בעולם זה שביב דק של תענוג אותו יש לנהל ולא לנצל אותו כמטרה.

בצמצום ב' מלכות שהייתה לפני כן בעולם העקודים, שכל הרצונות היו עקודים ברצון לתכלית. אך מאחר ואין כוח לפעול את האמצעי  לדבר העיקרי, הקשר לבורא. לכן ניתנה הדרך לפעול על סדר המדרגה. התאווה.

הרצון שניתן באדם צריך לשמש כאמצעי לתכלית, עשיית נחת רוח להשם ולא ליפול בתענוג כמטרה. דרך החסידות היא פעולה מתוך שמחה ולא רק מצד הפחד מהעונש. איננו מחפשים את יראת הפחד, אל את יראת הרוממות, שמכבדים את העליון כדי לבוא לאהבת השם.

אתר ספר הרב: http://parasha.pw
פייס הרב: http://adamsinay.net
הזוהר היומי: http://zoharyomi.net
אתר התע"ס: http://kab.li
חנות ספרי קבלה: http://kabbala.co
קורסים נבחרים: http://moodle.hasulam.co.il
קבלה למתחיל: http://goo.gl/zGAtcv
טיפ זוגי קבלי: https://goo.gl/cg1T8Y
ניוזלטר שבועי: http://goo.gl/uQl5qR
אפליקציית הסולם: https://www.hasulam.co.il/ap
הרב אדם סיני: http://goo.gl/B4Pfwl

צור קשר: http://goo.gl/81NR6h

פייסבוק –
http://facebook.com/hasulams