ספר התניא – פרק יח

קובץ שמע:

 

פרק יח

אֱמוּנָה זֶה הֶרְגֶּשׁ שֶׁל וַדָּאוּת.

אמונה היא מעל הדעת, אדם מאמין כי כך הוא מרגיש. כך למשל אדם מאמין שהוא קיים, יש לו הרגש ודאות, שזו אמונה. מכאן הוא מבסס את הקביעה כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, ומי שאינו מרגיש זאת, סימן שהוא "חכמולוג" המנסה להבין בתוך הדעת. מי שקצת מרפה מהשכל ומנסה להרגיש את החוכמה, יכול לזכות בכך. הבורא נתן לאדם שכל דעת ותבונה כדי שנבוא להתחבר ולהתקשר להשם בהיותנו שותפים למחויבות לקשר. על האדם להאמין שקיימת בתוכו נקודה של שלימות, ויש באפשרותו להגיע אליה ודרכה להגיע לאהבת השם, רק אם יפעל ביתר דבקות. לגוי שבנפש ישנה הבנה שהוא צריך דבקות למען הפרטיות של עצמו, ומחפש תמיד את המתנה במקום את נותן המתנה. כלומר מי שאינו פועל את נקודת הנפש היהודי שבו, אינו מרגיש בה למרות שוודאי קיימת קָרוֹב בתוכו.

וּלְתוֹסֶפֶת בֵּאוּר בָּאֵר הֵיטֵב מִלַּת "מְאֹד" שֶׁבַּפָּסוּק1 "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד" וגו' וקשה מפני שאם קרוב הדבר, למה קשה להשיגו, צָרִיךְ לֵידַע נֶאֱמָנָה, כִּי אַף מִי שֶׁדַּעְתּוֹ קְצָרָה בִּידִיעַת ה'  וְאֵין לוֹ לֵב לְהָבִין בִּגְדֻלַּת אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, לְהוֹלִיד מִמֶּנָּה דְּחִילוּ וּרְחִימוּ יראה ואהבה אֲפִלּוּ בְּמֹחוֹ וּתְבוּנָתוֹ לְבַד, אַף עַל פִּי כֵן קָרוֹב אֵלָיו הַדָּבָר מְאֹד לִשְׁמֹר וְלַעֲשֹוֹת כָּל מִצְוֹת הַתּוֹרָה, וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּן אומר שאפילו לרקים קל הדבר בְּפִיו וּבִלְבָבוֹ מַמָּשׁ מֵעֻמְקָא דְּלִבָּא בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, שֶׁהִיא אַהֲבָה מְסֻתֶּרֶת שֶׁבְּלֵב כְּלָלוּת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהִיא יְרֻשָּׁה לָנוּ מֵאֲבוֹתֵינוּ. רַק שֶׁצָּרִיךְ לְבָאֵר וּלְהַקְדִּים תְּחִלָּה בָּאֵר הֵיטֵב שֹׁרֶשׁ אַהֲבָה זוֹ וְעִנְיָנָהּ, וְאֵיךְ הִיא יְרֻשָּׁה לָנוּ, וְאֵיךְ נִכְלַל בָּהּ גַּם דְּחִילוּ. יותר קל לאדם לפעול כאשר יש לו ידיעה ברורה היכן המטרה, וכאן לפחות ידע האדם שקיים בתוכו. ואיך תיכלול ירושה זו את מידת היראה, שהרי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, כיצד אומר ירושה.
וְהָעִנְיָן, כִּי הָאָבוֹת הֵן הֵן הַמֶּרְכָּבָה מעין רכב האפשר לעבור ממדרגה רוחנית לשניה, מהתפיסה הפרטנית הטבעית, לתפיסה הרוחנית השלמה, ברכה בהיפוך אותיות, וְעַל כֵּן זָכוּ לְהַמְשִׁיךְ נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה לִבְנֵיהֶם אַחֲרֵיהֶם עַד עוֹלָם מֵעֶשֶׂר סְפִירוֹת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁבְּאַרְבַּע עוֹלָמוֹת, אֲצִילוּת בְּרִיאָה יְצִירָה עֲשִׂיָּה, לְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַדְרֵגָתוֹ וּכְפִי מַעֲשָׂיו וכוונותיו. וְעַל כָּל פָּנִים, אֲפִלּוּ לְקַל שֶׁבַּקַּלִּים וּפוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל נִמְשָׁךְ בְּזִוּוּגָם נֶפֶשׁ דְּנֶפֶשׁ דְּמַלְכוּת דַּעֲשִׂיָּה, שֶׁהִיא מַדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁבִּקְדֻשַּׁת הָעֲשִׂיָּה. ואפילו יש בו מקצת מהקדושה, יש בו פוטנציאל לטפס במדרגות. גם בילד קטן ברור שיש פוטנציאל ונשמה גדולה. ובטיפת זרע יש פוטנציאל לעולם ומלואו, כך בתוך כל יהודי פוטנציאל להשגה הרוחנית ואהבת השם וְאַף עַל פִּי כֵן, מֵאַחַר שֶׁהִיא מֵעֶשֶׂר סְפִירוֹת קְדוֹשׁוֹת, הִיא כְּלוּלָה מִכֻּלָּן, גַּם מֵחָכְמָה דַּעֲשִׂיָּה, שֶׁבְּתוֹכָהּ מְלֻבֶּשֶׁת חָכְמָה דְּמַלְכוּת דַּאֲצִילוּת, שֶׁבְּתוֹכָהּ חָכְמָה דַּאֲצִילוּת, שֶׁבָּהּ מֵאִיר אוֹר אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא מַמָּשׁ, כְּדִכְתִיב2 "ה' בְּחָכְמָה יָסַד אֶרֶץ", וְ"כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ"3. וְנִמְצָא כִּי אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא מְלֻבָּשׁ בִּבְחִינַת חָכְמָה שֶׁבְּנֶפֶשׁ הָאָדָם, יִהְיֶה מִי שֶׁיִּהְיֶה מִיִּשְׂרָאֵל. וּבְחִינַת הַחָכְמָה שֶׁבָּהּ, עִם אוֹר אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא הַמְּלֻבָּשׁ בָּהּ, מִתְפַּשֶּׁטֶת בְּכָל בְּחִינוֹת הַנֶּפֶשׁ כֻּלָּהּ לְהַחֲיוֹתָהּ מִבְּחִינַת רֹאשָׁהּ עַד בְּחִינַת רַגְלָהּ, כְּדִכְתִיב4: "הַחָכְמָה תְּחַיֶּה בְּעָלֶיהָ". [וְלִפְעָמִים מַמְשִׁיכִים פּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל נְשָׁמוֹת גְּבוֹהוֹת מְאֹד שֶׁהָיוּ בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר שער הגִּלְגּוּלִים. וכך ריש לקיש, נשמה גדולה שמשכה אור גדול, וכל שצריך היה זה לתקן את צורת הרצון שבו. שככול שאדם גדול יותר, ייצרו גדול יותר.

הִנֵּה הַחָכְמָה הִיא מְקוֹר הַשֵּׂכֶל וְהַהֲבָנָה, וְהִיא לְמַעְלָה מֵהַבִּינָה, שֶׁהוּא הֲבָנַת הַשֵּׂכֶל וְהַשָּׂגָתוֹ, וְהַחָכְמָה הִיא לְמַעְלָה מֵהַהֲבָנָה וְהַהַשָּׁגָּה, וְהִיא מָקוֹר לָהֶן ישנן מדרגות הבאות כהשראה מלמעלה, חוכמה שהאור והכלי באים יחד, יוד דשם השם, כאשר בינה זה כבר עם התערבות התחתון. וְזֶהוּ לְשׁוֹן חָכְמָה, כֹּ"חַ מַ"ה, שֶׁהוּא מַה שֶׁאֵינוֹ מֻשָּׂג וּמוּבָן וְאֵינוֹ נִתְפָּס בְּהַשָּׂגָה עֲדַיִן, וְלָכֵן מִתְלַבֵּשׁ בָּהּ אוֹר אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא דְּלֵית מַחֲשָׁבָה תְּפִיסָא בֵּהּ כְּלָל. וְלָכֵן כָּל יִשְׂרָאֵל, אֲפִלּוּ הַנָּשִׁים וְעַמֵּי הָאָרֶץ, הֵם מַאֲמִינִים בַּה'  שֶׁהָאֱמוּנָה הִיא לְמַעְלָה מִן הַדַּעַת וְהַהַשָּׁגָּה, כִּי "פֶּתִי יַאֲמִין לְכָל דָּבָר וְעָרוּם יָבִין" וגו'5. וּלְגַבֵּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַשֵּׂכֶל וְהַדַּעַת וְלֵית מַחֲשָׁבָה תְּפִיסָא בֵּהּ כְּלָל, הַכֹּל כִּפְתָיִים אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּדִכְתִיב6: "וַאֲנִי בַעַר וְלֹא אֵדָע בְּהֵמוֹת הָיִיתִי עִמָּךְ, וַאֲנִי תָמִיד עִמָּךְ" וגו'. כְּלוֹמַר, שֶׁבָּזֶה שֶׁאֲנִי בַּעַר וּבְהֵמוֹת, אֲנִי תָּמִיד עִמָּךְ.
וְלָכֵן אֲפִלּוּ קַל שֶׁבַּקַּלִּים וּפוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל מוֹסְרִים נַפְשָׁם עַל קְדֻשַּׁת הַשֵּׁם עַל הָרֹב, וְסוֹבְלִים עִנּוּיִים קָשִׁים שֶׁלֹּא לִכְפֹּר בַּה' אֶחָד, וְאַף אִם הֵם בּוּרִים וְעַמֵּי הָאָרֶץ וְאֵין יוֹדְעִים גְּדֻלַּת ה'. וְגַם בַּמְּעָט שֶׁיּוֹדְעִים, אֵין מִתְבּוֹנְנִים כְּלָל, וְאֵין מוֹסְרִים נַפְשָׁם מֵחֲמַת דַּעַת וְהִתְבּוֹנְנוּת בַּה' כְּלָל, אֶלָּא בְּלִי שׁוּם דַּעַת וְהִתְבּוֹנְנוּת, רַק כְּאִלּוּ הוּא דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר כְּלָל לִכְפֹּר בַּה' אֶחָד, בְּלִי שׁוּם טַעַם וּטְעָנָה וּמַעֲנֶה כְּלָל. וְהַיְנוּ מִשּׁוּם שֶׁה' אֶחָד מֵאִיר וּמְחַיֶה כָּל הַנֶּפֶשׁ עַל יְדֵי הִתְלַבְּשׁוּתוֹ בִּבְחִינַת חָכְמָה שֶׁבָּהּ, שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַדַּעַת וְהַשֵּׂכֶל הַמֻּשָּׂג וּמוּבָן.

אתר הבית- https://hasulam.co.il
אתר ספר הרב: http://parasha.pw
פייס הרב: http://adamsinay.net
הזוהר היומי: http://zoharyomi.net
אתר התע"ס: http://kab.li
חנות ספרי קבלה: http://kabbala.co
קורסים נבחרים: http://moodle.hasulam.co.il
קבלה למתחיל: http://goo.gl/zGAtcv
טיפ זוגי קבלי: https://goo.gl/cg1T8Y
ניוזלטר שבועי: http://goo.gl/uQl5qR
אפליקציית הסולם: https://www.hasulam.co.il/ap
הרב אדם סיני: http://goo.gl/B4Pfwl

צור קשר: http://goo.gl/81NR6h

פייסבוק –
http://facebook.com/hasulams