ספר התניא – פרק כד

קובץ שמע:

פרק כד
וְזֶה לְעֻמַּת זֶה הֵן שְׁסָ"ה מִצְוֹת לֹא תַעֲשֶׂה דְּאוֹרַיְתָא וְכָל אִסּוּרֵי דְּרַבָּנָן, מֵאַחַר שֶׁהֵן נֶגֶד רְצוֹנוֹ וְחָכְמָתוֹ יִתְבָּרַךְ וְהֶפְכָּם מַמָּשׁ, הֵם נִפְרָדִים מִיִּחוּדוֹ וְאַחְדּוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּתַכְלִית הַפֵּרוּד מַמָּשׁ, כְּמוֹ הַסִּטְרָא אַחֲרָא וְהַקְּלִפָּה הַנִּקְרָאִים עֲבוֹדָה זָרָה וֵאלֹהִים אֲחֵרִים, מֵחֲמַת הֶסְתֵּר פָּנִים שֶׁל רָצוֹן הָעֶלְיוֹן, כַּנִּזְכָּר לְעֵיל.
וְכֵן שְׁלֹשָׁה לְבוּשֵׁי הַנֶּפֶשׁ שֶׁמִּקְּלִפַּת נֹגַהּ שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם מַחֲשָׁבָה דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה הַמְּלֻבָּשִׁים בִּשְׁסָ"ה לֹא תַעֲשֶׂה דְּאוֹרַיְתָא וּדְרַבָּנָן. וְכֵן מַהוּת הַנֶּפֶשׁ עַצְמָהּ הַמְּלֻבֶּשֶׁת בִּלְבוּשֶׁיהָ, כֻּלָּם מְיֻחָדִים מַמָּשׁ בְּסִטְרָא אַחֲרָא וּקְלִפָּה זוֹ, הַנִּקְרֵאת עֲבוֹדָה זָרָה. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁבְּטֵלִים וּטְפֵלִים אֵלֶיהָ, וּגְרוּעִים וּפְחוּתִים מִמֶּנָּה מְאֹד. כִּי הִיא אֵינָהּ מְלֻבֶּשֶׁת בְּגוּף חָמְרִי, וְיוֹדַעַת אֶת רִבּוֹנָהּ, וְאֵינָהּ מוֹרֶדֶת בּוֹ לִפְעֹל פְּעֻלָּתָהּ בְּמִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים שֶׁלָּהּ שֶׁלֹּא בִּשְׁלִיחוּתוֹ שֶׁל מָקוֹם בָּרוּךְ הוּא חַס וְשָׁלוֹם, הס"א עושה את שליחותו של הקב"ה כדי להטיב לעולם. וּכְמַאֲמַר בִּלְעָם1: "לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי ה' " וגו'. וְאַף שֶׁנִּקְרָא עֲבוֹדָה זָרָה, הָא קָרוּ לֵהּ אֱלָהָא דֵּאלָהַיָּא, וְאֵינָם יְכוֹלִים לַעֲבֹר כְּלָל עַל רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי יוֹדְעִים וּמַשִּׂיגִים שֶׁהוּא חִיּוּתָם וְקִיּוּמָם, שֶׁיּוֹנְקִים מִבְּחִינַת אֲחוֹרַיִם דַּאֲחוֹרַיִם שֶׁל רָצוֹן הָעֶלְיוֹן בָּרוּךְ הוּא הַמַּקִּיף עֲלֵיהֶם. לכאורה נראה שהס"א פועלת הפוך מרצון הבורא, שאז הרשע מחפש לפעול כוחות אלו לפרטיותו, כך מיסטיקאנים ושרלטנים למינהם רוצים להשתמש בכוחות הבורא לטובתם האישית. מחפשים פתח צר במקום שניתן להם חופש, ומתבלבלים לפעול בניגוד לרצון השם. אֶלָּא שֶׁיְּנִיקָתָם וְחִיּוּתָם שֶׁבְּתוֹכָם הִיא בִּבְחִינַת גָּלוּת בְּתוֹכָם, לְהַחְשִׁיב עַצְמָן אֱלֹהוּת, וַהֲרֵי זוֹ כְּפִירָה בְּאַחְדּוּתוֹ. אֲבָל מִכָּל מָקוֹם אֵינָן כּוֹפְרִים וְכִחֲשׁוּ בַּה' לְגַמְרֵי וְלוֹמַר לֹא הוּא, אֶלָּא דְּקָרוּ לֵהּ אֱלָהָא דֵּאלָהַיָּא, דְּהַיְנוּ חִיּוּתָם וְקִיּוּמָם הַנִּמְשָׁךְ וְיוֹרֵד עֲלֵיהֶם מֵרְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ. וְלָכֵן אֵינָן עוֹבְרִין רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ לְעוֹלָם. וְאִם כֵּן, הָאָדָם הָעוֹבֵר עַל רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ הוּא גָּרוּעַ וּפָחוּת הַרְבֵּה מְאֹד מֵהַסִּטְרָא אַחֲרָא וּקְלִפָּה הַנִּקְרֵאת עֲבוֹדָה זָרָה וֵאלֹהִים אֲחֵרִים. וְהוּא בְּתַכְלִית הַפֵּרוּד מִיִּחוּדוֹ וְאַחְדּוּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹתֵר מִמֶּנָּה, וּכְאִלּוּ כּוֹפֵר בְּאַחְדּוּתוֹ יוֹתֵר מִמֶּנָּה חַס וְשָׁלוֹם. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּעֵץ חַיִּים שַׁעַר מ"ב סוֹף פרק ד' שֶׁהָרַע שֶׁבָּעוֹלָם הַזֶּה הַחָמְרִי הוּא שִׁמְרֵי הַקְּלִפּוֹת הַגַּסּוֹת כו' וְהוּא תַּכְלִית הַבֵּרוּר וכו', וְלָכֵן כָּל מַעֲשֵׂה עוֹלָם הַזֶּה קָשִׁים וְרָעִים וְהָרְשָׁעִים גּוֹבְרִים בּוֹ וכו.
וְלָכֵן אָמְרוּ רַזַ"ל2 עַל פָּסוּק3 "כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ", "אֵין אָדָם עוֹבֵר עֲבֵרָה" וכו', דַאֲפִלּוּ אִשָּׁה הַמְּנָאֶפֶת, שֶׁדַּעְתָּהּ קַלָּה, הָיְתָה מוֹשֶׁלֶת בְּרוּחַ תַּאֲוָתָהּ, לוּלֵי רוּחַ שְׁטוּת שֶׁבָּהּ הַמְּכַסֶּה וּמַסְתִּיר וּמַעְלִים אֶת הָאַהֲבָה מְסֻתֶּרֶת שֶׁבְּנַפְשָׁהּ הָאֱלֹהִית, לְדָבְקָה בֶּאֱמוּנַת ה' וְיִחוּדוֹ וְאַחְדּוּתוֹ, וְלֹא לִפָּרֵד חַס וְשָׁלוֹם מֵאַחְדּוּתוֹ אֲפִלּוּ נוֹטְלִים אֶת נַפְשָׁהּ מִמֶּנָּה לַעֲבֹד עֲבוֹדָה זָרָה חַס וְשָׁלוֹם, וַאֲפִלּוּ בְּהִשְׁתַּחֲוָאָה לְבַדָּהּ, בְּלִי שׁוּם אֱמוּנָה בַּלֵּב כְּלָל. וְכָל שֶׁכֵּן לִכְבֹּשׁ הַיֵּצֶר וְתַאֲוַת הַנִּאוּף, שֶׁהֵם יִסּוּרִים קַלִּים מִמִּיתָה, ה' יִשְׁמְרֵנוּ. וְהַהֶפְרֵשׁ שֶׁאֶצְלָהּ בֵּין אִסּוּר נִאוּף לְאִסּוּר הִשְׁתַּחֲוָאָה לַעֲבוֹדָה זָרָה הוּא גַּם כֵּן רוּחַ שְׁטוּת דִּקְלִפָּה, הַמַּלְבֶּשֶׁת לַנֶּפֶשׁ הָאֱלֹהִית עַד בְּחִינַת חָכְמָה שֶׁבָּהּ וְלֹא עַד בִּכְלָל, מִפְּנֵי אוֹר ה' הַמְּלֻבָּשׁ בְּחָכְמָה כַּנִּזְכָּר לְעֵיל. הרוצה להתגבר על הס"א צריך להתחבר למום זה של החכמה.
אֲבָל בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, אֲפִלּוּ עֲבֵרָה קַלָּה, הֲרֵי הָעוֹבְרָהּ עוֹבֵר עַל רָצוֹן הָעֶלְיוֹן בָּרוּךְ הוּא, וְהוּא בְּתַכְלִית הַפֵּרוּד מִיִּחוּדוֹ וְאַחְדּוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, יוֹתֵר מִסִּטְרָא אַחֲרָא וּקְלִפָּה הַנִּקְרָאִים אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבוֹדָה זָרָה מַמָּשׁ, וְיוֹתֵר מִכָּל הַדְּבָרִים הַנִּשְׁפָּעִים מִמֶּנָּה בָּעוֹלָם הַזֶּה, שֶׁהֵם בְּהֵמוֹת טְמֵאוֹת וְחַיּוֹת וְעוֹפוֹת טְמֵאִים וּשְׁקָצִים וּרְמָשִׂים, וְכַמַּאֲמָר4 "יַתּוּשׁ קְדָמְךָ". פֵּרוּשׁ, דְּאַף יַתּוּשׁ שֶׁמַּכְנִיס וְאֵינוֹ מוֹצִיא, שֶׁהִיא קְלִפָּה הַיּוֹתֵר תַּחְתּוֹנָה וּרְחוֹקָה מִבְּחִינַת הַקְּדֻשָּׁה הַמַּשְׁפַּעַת בְּתַכְלִית הָרִחוּק, היתוש אוכל ואינו פולט, מקבל ואינו משפיע שזה שיא הריחוק מהשם, עדיין הוא פחות גרוע ממי שעובר על רצון העליון ברוך הוא והוא בתכלית הפירוד מיחודו ואחדותו יתברך. למעשה הוא גרוע מהקליפות שהן עושות את רצון השם, וכאן החוטא בוגד והולך נגד רצונו. קוֹדֶמֶת לָאִישׁ הַחוֹטֵא בְּהִשְׁתַּלְשְׁלוּת וִירִידַת הַחִיּוּת מֵרָצוֹן הָעֶלְיוֹן בָּרוּךְ הוּא. וְכָל שֶׁכֵּן שְׁאָר בַּעֲלֵי חַיִּים הַטְּמֵאִים וַאֲפִלּוּ חַיּוֹת רָעוֹת, שֶׁכֻּלָּם אֵינָם מְשַׁנִּים תַּפְקִידָם וּפְקֻדָּתוֹ יִתְבָּרַךְ שָׁמְרָה רוּחָם, וְאַף עַל גַּב דְּאִיהוּ לָא חָזֵי וכו'5. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב6: "וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ", וּכְפֵרוּשׁ רַזַ"ל7, שֶׁאֵין חַיָּה רָעָה מוֹשֶׁלֶת בְּאָדָם אֶלָּא אִם כֵּן נִדְמֶה לָהּ כִּבְהֵמָה. וְהַצַּדִּיקִים שֶׁאֵין צֶלֶם אֱלֹהִים מִסְתַּלֵּק מֵעַל פְּנֵיהֶם, כָּל חַיּוֹת רָעוֹת אִתְכַּפְיָן קַמַּיְהוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר8 גַּבֵּי דָּנִיֵּאל בְּגֹב אֲרָיוֹת. צלם אלוקים מאפשר לאדם להתגבר על כל החיות הרעות, אך הבעיה היא שאחרי חטא מסתלק הצלם. ומאחר והאדם הוא עולם קטן, אז מי שמחזיק בצלם אלוקים, יכול הוא להתגבר על כל התאוות והרצונות שאינם רצונות הקב"ה.
וְאִם כֵּן, הַחוֹטֵא וְעוֹבֵר רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲפִלּוּ בַּעֲבֵרָה קַלָּה, בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה הוּא בְּתַכְלִית הָרִחוּק מִקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁהִיא יִחוּדוֹ וְאַחְדּוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, יוֹתֵר מִכָּל בַּעֲלֵי חַיִּים הַטְּמֵאִים וּשְׁקָצִים וּרְמָשִׂים, הַמֻּשְׁפָּעִים מִסִּטְרָא אַחֲרָא וּקְלִפַּת עֲבוֹדָה זָרָה. וּמַה שֶׁפִּקּוּחַ נֶפֶשׁ דּוֹחֶה שְׁאָר עֲבֵרוֹת, וְגַם יַעֲבֹר וְאַל יֵהָרֵג, הַיְנוּ כְּפֵרוּשׁ חֲזַ"ל9: "אָמְרָה תּוֹרָה, חַלֵּל עָלָיו שַׁבָּת אַחַת כְּדֵי שֶׁיִּשְׁמֹר שַׁבָּתוֹת הַרְבֵּה", וְלֹא מִשּׁוּם קַלּוּת הָעֲבֵרוֹת וְחֻמְרָן. [תֵּדַע, שֶׁהֲרֵי שַׁבָּת חֲמוּרָה וּשְׁקוּלָה כַּעֲבוֹדָה זָרָה לְעִנְיַן שְׁחִיטַת מוּמָר לְדָבָר אֶחָד, בְּיוֹרֶה דֵּעָה סִימָן ב', מַה שֶּׁאֵין כֵּן בְּמוּמָר לְגִלּוּי עֲרָיוֹת; וַאֲפִלּוּ הָכִי פִּקּוּחַ נֶפֶשׁ דּוֹחֶה שַׁבָּת וְלֹא גִּלּוּי עֲרָיוֹת. אֶלָּא דִּגְזֵרַת הַכָּתוּב הוּא.
אֶלָּא שֶׁלְּאַחַר מַעֲשֵׂה הַחֵטְא, אִם הִיא מֵעֲבֵרוֹת שֶׁאֵין בָּהֶן כָּרֵת וּמִיתָה בִּידֵי שָׁמַיִם, שֶׁאֵין נַפְשׁוֹ הָאֱלֹהִית מֵתָה לְגַמְרֵי וְנִכְרֶתֶת מִשָּׁרְשָׁהּ בֵּאלֹהִים חַיִּים, רַק שֶׁנִּפְגָּם קְצָת דְּבֵקוּתָהּ וַאֲחִיזָתָהּ בְּשָׁרְשָׁהּ בְּחֵטְא זֶה [הגהה: וּלְפִי עֶרֶךְ וְחִלּוּקֵי בְּחִינַת הַפְּגָם בַּנֶּפֶשׁ וּבְשָׁרְשָׁהּ בָּעֶלְיוֹנִים, כָּךְ הֵם חִלּוּקֵי בְּחִינַת הַמֵּרוּק וְהָעֹנֶשׁ בַּגֵּיהִנֹּם אוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה, לְכָל עָוֹן וְחֵטְא עֹנֶשׁ מְיֻחָד לְמָרֵק וּלְהַעֲבִיר הַלִּכְלוּךְ וְהַפְּגָם. וְכֵן בְּחַיְּבֵי מִיתָה וְכָרֵת אֵין פּוֹגְמִין כֻּלָּם בְּשָׁוֶה]. הֲרֵי גַּם נַפְשׁוֹ הַחִיּוּנִית הַבַּהֲמִית הַמְּלֻבֶּשֶׁת בְּגוּפוֹ, וְכֵן גּוּפוֹ, חוֹזְרִים וְעוֹלִים מִסִּטְרָא אַחֲרָא לִקְדֻשַּׁת נֶפֶשׁ הָאֱלֹהִית הַמְּלֻבֶּשֶׁת בָּהֶם, הַמַּאֲמִינָה בַּה' אֶחָד. וְגַם בִּשְׁעַת הַחֵטְא הָיְתָה בְּאָמְנָה אִתּוֹ יִתְבָּרַךְ, רַק שֶׁהָיְתָה בִּבְחִינַת גָּלוּת מַמָּשׁ תּוֹךְ נֶפֶשׁ הַבַּהֲמִית מִסִּטְרָא אַחֲרָא, הַמַּחֲטִיאָה אֶת הַגּוּף וּמוֹרִידַתּוּ עִמָּהּ בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל לְמַטָּה מַטָּה תַּחַת טֻמְאַת הַסִּטְרָא אַחֲרָא וּקְלִפַּת עֲבוֹדָה זָרָה, ה' יִשְׁמְרֵנוּ. וְאֵין לְךָ גָּלוּת גָּדוֹל מִזֶּה, מֵאִגָּרָא רָמָה כו', וּכְמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר לְעֵיל דְּשֹׁרֶשׁ וּמְקוֹר נַפְשׁוֹת כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הוּא מֵחָכְמָה עִלָּאָה, וְהוּא יִתְבָּרַךְ וְחָכְמָתוֹ אֶחָד וכו'. וְהוּא כִּמְשַׁל הָאוֹחֵז בְּרֹאשׁוֹ שֶׁל מֶלֶךְ וּמוֹרִידוֹ לְמַטָּה וְטוֹמֵן פָּנָיו בְּתוֹךְ בֵּית הַכִּסֵּא מָלֵא צוֹאָה, שֶׁאֵין לְךָ עֶלְבּוֹן גָּדוֹל מִזֶּה, אֲפִלּוּ עוֹשֶׂה כֵּן לְפִי שָׁעָה. שֶׁהַקְּלִפּוֹת וְסִטְרָא אַחֲרָא נִקְרָאוֹת קִיא צוֹאָה כַּנּוֹדָע.
לכל פגם יש תיקון מיוחד רק על האדם לעשות מאמץ, לשים עצמו במסגרת מחשבתית נכונה, להתדבק בכוונה הראויה בקדושה, יצאו ממנו כל הדברים השליליים וזו הרפואה הטובה ביותר. אם לא עושה כך הנפש האלוקית שלו נמצאת בגלות, ועליה התלבשה הקליפה. הגלות היא גלות נפשית, שאז הוא מצוי ברצונות של אומות העולם שבנפש.

אתר הבית- https://hasulam.co.il
אתר ספר הרב: http://parasha.pw
פייס הרב: http://adamsinay.net
הזוהר היומי: http://zoharyomi.net
אתר התע"ס: http://kab.li
חנות ספרי קבלה: http://kabbala.co
קורסים נבחרים: http://moodle.hasulam.co.il
קבלה למתחיל: http://goo.gl/zGAtcv
טיפ זוגי קבלי: https://goo.gl/cg1T8Y
ניוזלטר שבועי: http://goo.gl/uQl5qR
אפליקציית הסולם: https://www.hasulam.co.il/ap
הרב אדם סיני: http://goo.gl/B4Pfwl

צור קשר: http://goo.gl/81NR6h

פייסבוק –
http://facebook.com/hasulams