ספר התניא – פרק כו

57

קובץ שמע:

 

פרק כו
דְּאָגָה וֶעָצְבוּת הֵם כּוֹחוֹת הָשׁלִילָה
אם אתה סומך על הקב"ה למה אתה דואג. אתה תעשה את הנצרך, על התוצאה אחראי הבורא. במצב עצבות איכות הפעולה ירודה ונפסקת מהר. אמנם "עצב אמתי" דהיינו שמצטער על ריחוק השכינה, צער זה יכול להניע לפעולה לזמן קצר מאד, אך אם מתלווה אליו תלונות, מאבדים את כל הכוח. הדאגות לענייני העולם הזה זורקות את האדם לקליפות. על האדם לתת את מחשבתו וליבו לדרכי התורה, אחרת אם יחפש הנאות קטנות פרטיות, אין לו ברירה אלא להיות דאגן וטרוד. הגוף דואג, נפרד ומחפש דברים קטנים, אך אין הוא בעל הבית, הנשמה כן. דאגה ייתרה יכולה להביא אדם לשיתוק מפעולה, אדם שמח פועל ביתר מרץ וכוח מהדואג.

כדי לנצח את היצר הרע בוודאי שיש לצאת מהעצלות וכבדות הלב.
בְּרַם כְּגוֹן דָּא צָרִיךְ לְאוֹדוּעֵי כְּלָל גָּדוֹל. כִּי כְּמוֹ שֶׁנִּצָּחוֹן לְנַצֵּחַ דָּבָר גַּשְׁמִי, כְּגוֹן שְׁנֵי אֲנָשִׁים הַמִּתְאַבְּקִים זֶה עִם זֶה לְהַפִּיל זֶה אֶת זֶה, הִנֵּה אִם הָאֶחָד הוּא בְּעַצְלוּת וּכְבֵדוּת, יְנֻצַּח בְּקַל וְיִפֹּל, גַּם אִם הוּא גִּבּוֹר יוֹתֵר מֵחֲבֵרוֹ. כָּכָה מַמָּשׁ בְּנִצְחוֹן הַיֵּצֶר, אִי אֶפְשָׁר לְנַצְּחוֹ בְּעַצְלוּת וּכְבֵדוּת הַנִּמְשָׁכוֹת מֵעַצְבוּת וְטִמְטוּם הַלֵּב כָּאֶבֶן, כִּי אִם בִּזְרִיזוּת הַנִּמְשֶׁכֶת מִשִּׂמְחָה וּפְתִיחַת הַלֵּב וְטָהֳרָתוֹ מִכָּל נִדְנוּד דְּאָגָה וָעֶצֶב בָּעוֹלָם.
וּמַה שֶּׁכָּתוּב1: בְּכָל עֶצֶב יִהְיֶה מוֹתָר", פֵּרוּשׁ, שֶׁיִּהְיֶה אֵיזֶה יִתְרוֹן וּמַעֲלָה מִזֶּה. הִנֵּה אַדְּרַבָּה מִלָּשׁוֹן זֶה מַשְׁמָע שֶׁהָעֶצֶב מִצַּד עַצְמוֹ אֵין בּוֹ מַעֲלָה, רַק שֶׁיַּגִּיעַ וְיָבֹא מִמֶּנּוּ אֵיזֶה יִתְרוֹן, וְהַיְנוּ הַשִּׂמְחָה הָאֲמִתִּית בַּה' אֱלֹהָיו, הַבָּאָה אַחַר הָעֶצֶב הָאֲמִתִּי לְעִתִּים מְזֻמָּנִים עַל עֲוֹנוֹתָיו בְּמַר נַפְשׁוֹ וְלֵב נִשְׁבָּר, שֶׁעַל יְדֵי זֶה נִשְׁבָּרָה רוּחַ הַטֻּמְאָה וְסִטְרָא אַחֲרָא וּמְחִצָּה שֶׁל בַּרְזֶל הַמַּפְסֶקֶת בֵּינוֹ לְאָבִיו שֶׁבַּשָּׁמַיִם, כְּמוֹ שֶּׁכָּתוּב בַּזֹּהַר2 עַל פָּסוּק3 "רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר" וגו'. וַאֲזַי יְקֻיַּם בּוֹ רֵישֵׁהּ דִּקְרָא: "תַּשְׁמִיעֵנִי שָׂשֹוֹן וְשִׂמְחָה" וגו'4, "הָשִׁיבָה לִי שְׂשֹוֹן יִשְׁעֶךָ וְרוּחַ נְדִיבָה" וגו'5.
וְזֶהוּ טַעַם הַפָּשׁוּט לְתִקּוּן הָאֲרִ"י זַ"ל, לוֹמַר מִזְמוֹר זֶה אַחַר תִּקּוּן חֲצוֹת קֹדֶם הַלִּמּוּד, כְּדֵי לִלְמֹד בְּשִׂמְחָה אֲמִתִּית בַּה' הַבָּאָה אַחַר הָעֶצֶב, שֶׁיֵּשׁ לְשִׂמְחָה זוֹ יִתְרוֹן כְּיִתְרוֹן הָאוֹר הַבָּא מִן הַחֹשֶׁךְ דַּוְקָא חושך הוא השלמת כלים לאחר שאדם מקבל השתוקקות גדולה ואין לו עדיין את האור, מוכן הוא לוותר על החיצוניות מפני שמוכן לקבל רק ו"ק דחוכמה לאחר שהשיג את הצלם, בחינת האמונה. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר6 עַל פָּסוּק7 "וְרָאִיתִי… שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת כִּיתְרוֹן הָאוֹר" כו' עַיֵּן שָׁם, וְדַי לַמֵּבִין. וּמִקְרָא מָלֵא דִּבֵּר הַכָּתוּב8: "תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה" וגו', וְנוֹדָע לַכֹּל פֵּרוּשׁ הָאֲרִ"י זַ"ל9 עַל פָּסוּק זֶה.
וְהִנֵּה עֵצָה הַיְּעוּצָה לְטַהֵר לִבּוֹ מִכָּל עֶצֶב וְנִדְנוּד דְּאָגָה מִמִּלֵּי דְּעָלְמָא, וַאֲפִלּוּ בְּנֵי חַיֵּי וּמְזוֹנֵי מֻדַּעַת זֹאת לְכָל מַאֲמַר רַזַ"ל10: "כְּשֵׁם שֶׁמְּבָרֵךְ עַל הַטּוֹבָה" כו', וּפֵרְשׁוּ בִּגְמָרָא, לְקַבּוּלֵי בְּשִׂמְחָה, כְּמוֹ שִׂמְחַת הַטּוֹבָה הַנִּגְלֵית וְנִרְאֵית. כִּי גַּם זוֹ לְטוֹבָה, רַק שֶׁאֵינָה נִגְלֵית וְנִרְאֵית לְעֵינֵי בָּשָׂר, גם מה שנראה לך כרע הוא טוב מוסתר כִּי הִיא מֵעָלְמָא דְּאִתְכַּסְיָא שֶׁלְּמַעְלָה מֵעָלְמָא דְּאִתְגַּלְיָא, שֶׁהוּא וָי"ו הֵ"א מִשֵּׁם הֲוָיָ"ה בָּרוּךְ הוּא, וְעָלְמָא דְּאִתְכַּסְיָא הוּא יוֹ"ד הֵ"א. וְזֶהוּ שֶׁאָמַר11: אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר תְּיַסְּרֶנּוּ יָ"הּ וגו. המהלכים וההשגחה אינם ברורים לאדם. ישנם ייסורים בשיהוי הזמן בין הפעולה ובין התוצאה, וכך אדם בטעות מוותר על לימוד פנימיות התורה ומסתפק בהלכה החיצונית בה הוא מרגיש שהוא פועל נכון מייד עם הפעולה.
וְלָכֵן אָמְרוּ רַזַ"ל12 כִּי הַשְּׂמֵחִים בְּיִסּוּרִים, עֲלֵיהֶם הַכָּתוּב אוֹמֵר13: "וְאוֹהֲבָיו כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבוּרָתוֹ", כִּי הַשִּׂמְחָה הִיא מֵאַהֲבָתוֹ קִרְבַת ה' יוֹתֵר מִכָּל חַיֵּי הָעוֹלָם הַזֶּה, כְּדִכְתִיב14: "כִּי טוֹב חַסְדְּךָ מֵחַיִּים" וגו' וְקִרְבַת ה' הִיא בְּיֶתֶר שְׂאֵת וּמַעֲלָה לְאֵין קֵץ בְּעָלְמָא דְּאִתְכַּסְיָא, כִּי שָׁם חֶבְיוֹן עֻזּוֹ15 וְיוֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן16 וְעַל כֵּן זוֹכֶה לְצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבוּרָתוֹ לֶעָתִיד לָבֹא, שֶׁהִיא יְצִיאַת הַחַמָּה מִנַּרְתֵּקָהּ שֶׁהִיא מְכֻסָּה בּוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְלֶעָתִיד תִּתְגַּלֶּה מִכִּסּוּיָהּ. דְּהַיְנוּ שֶׁאָז יִתְגַּלֶה עָלְמָא דְּאִתְכַּסְיָא וְיִזְרַח וְיָאִיר בְּגִלּוּי רַב וְעָצוּם לְכָל הַחוֹסִים בּוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּמִסְתּוֹפְפִים בְּצִלּוֹ, צֵל הַחָכְמָה שמוכן לוותר על האור כדי לרכוש אמונה, שֶׁהוּא בְּחִינַת צֵל וְלֹא אוֹרָה וְטוֹבָה נִרְאֵית, וְדַי לַמֵּבִין.
אַךְ הָעַצְבוּת מִמִּלֵּי דִּשְׁמַיָּא, צָרִיךְ לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ לִפָּטֵר מִמֶּנָּה. אֵין צָרִיךְ לוֹמַר בִּשְׁעַת עֲבוֹדָה, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲבֹד ה' בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב. אֶלָּא אֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא בַּעַל עֲסָקִים וְדֶרֶךְ אֶרֶץ, אִם נוֹפֵל לוֹ עֶצֶב וּדְאָגָה מִמִּלֵּי דִּשְׁמַיָּא בִּשְׁעַת עֲסָקָיו, בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא תַּחְבֻּלַּת הַיֵּצֶר כְּדֵי לְהַפִּילוֹ אַחַר כָּךְ בְּתַאֲווֹת חַס וְשָׁלוֹם, כַּנּוֹדָע. שֶׁאִם לֹא כֵן, מֵאַיִן בָּאָה לוֹ עַצְבוּת אֲמִתִּית מֵחֲמַת אַהֲבַת ה' אוֹ יִרְאָתוֹ בְּאֶמְצַע עֲסָקָיו? ואז כשהוא בעצבות קל לייצר לפתות אותו לקחת פיצוי של תאווה, של תענוג מזדמן ומורגש מיידית. אדם מאמין רואה בצער ובכל ניסיון אתגר ולא כישלון, עליו הוא בטוח שהשם עוזר לא. רוב העצב בעולם אינו אמיתי והוא חל על עיניני העולם הזה. מותר רק להצטער על ריחוק מהשם, וגם זה לזמן קצר, שהרי אין עבודת השם אלא בשמחה.
וְהִנֵּה, בֵּין שֶׁנָּפְלָה לוֹ הָעַצְבוּת בִּשְׁעַת עֲבוֹדָה בְּתַלְמוּד תּוֹרָה אוֹ בִּתְפִלָּה, וּבֵין שֶׁנָּפְלָה לוֹ שֶׁלֹּא בִּשְׁעַת עֲבוֹדָה, זֹאת יָשִׂים אֶל לִבּוֹ, כִּי אֵין הַזְּמָן גְּרָמָא כָּעֵת לְעַצְבוּת אֲמִתִּית, אֲפִלּוּ לְדַאֲגַת עֲוֹנוֹת חֲמוּרִים חַס וְשָׁלוֹם. רַק לָזֹאת צָרִיךְ קְבִיעוּת עִתִּים וּשְׁעַת הַכֹּשֶׁר בְּיִשּׁוּב הַדַּעַת, לְהִתְבּוֹנֵן בִּגְדֻלַּת ה' אֲשֶׁר חָטָא לוֹ, כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה לִבּוֹ נִשְׁבָּר בֶּאֱמֶת בִּמְרִירוּת אֲמִתִּית; וְכַמְּבוֹאָר עֵת זוֹ בְּמָקוֹם אַחֵר. וְשָׁם נִתְבָּאֵר גַּם כֵּן, כִּי מִיָּד אַחַר שֶׁנִּשְׁבַּר לִבּוֹ בָּעִתִּים קְבוּעִים הָהֵם, אֲזַי יָסִיר הָעֶצֶב מִלִּבּוֹ לְגַמְרֵי, וְיַאֲמִין אֱמוּנָה שְׁלֵמָה כִּי ה' הֶעֱבִיר חַטָּאתוֹ וְרַב לִסְלֹחַ. וְזוֹ הִיא הַשִּׂמְחָה הָאֲמִתִּית בַּה' הַבָּאָה אַחַר הָעֶצֶב כַּנִּזְכָּר לְעֵיל.

אתר הבית- https://hasulam.co.il
אתר ספר הרב: http://parasha.pw
פייס הרב: http://adamsinay.net
הזוהר היומי: http://zoharyomi.net
אתר התע"ס: http://kab.li
חנות ספרי קבלה: http://kabbala.co
קורסים נבחרים: http://moodle.hasulam.co.il
קבלה למתחיל: http://goo.gl/zGAtcv
טיפ זוגי קבלי: https://goo.gl/cg1T8Y
ניוזלטר שבועי: http://goo.gl/uQl5qR
אפליקציית הסולם: https://www.hasulam.co.il/ap
הרב אדם סיני: http://goo.gl/B4Pfwl

צור קשר: http://goo.gl/81NR6h

פייסבוק –
http://facebook.com/hasulams